Suomalaisen insinöörityöpalkinnon voittaa tänä vuonna Sensible 4 -yrityksen tiimi, joka rakensi Gacha-robottibussin. Työryhmä rakensi bussin itse ja koodasi ohjelmiston, jonka ansiosta kulkuneuvo ajaa itsenäisesti. Espoolainen startup teki yhteistyötä japanilaisen design-yritys Mujin kanssa, joka suunnitteli bussin palkitun ulkoasun.
Tekniikan alan yliopistokoulutettujen ammattijärjestö Tekniikan akateemiset TEK ja sen ruotsinkielinen sisarjärjestö Tekniska Föreningen i Finland TFiF jakavat Suomalaisen insinöörityöpalkinnon vuosittain. Palkinto jaetaan henkilölle tai työryhmälle, joka on huomattavasti edistänyt teknillistä osaamista Suomessa. Palkinnon arvo on 30 000 euroa.
– Teimme Gachan kanssa kovasti duunia niukoilla resursseilla ja tiukassa aikataulupaineessa. Olen iloinen, että saamme nyt tunnustusta Suomalaisen insinöörityöpalkinnon myötä, sanoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.
Sensible 4:n asiakkaita ovat muun muassa Toyota Motor Europe ja Dongfeng, joka on yksi Kiinan neljästä suurimmasta autovalmistajasta. Sensible 4 keräsi alkuvuoden rahoituskierroksellaan kuuden miljoonan euron potin japanilaisilta sijoittajilta. Yritys käyttää rahat liiketoimintansa laajentamiseen Eurooppaan ja Aasiaan.
Tavoitteena on tuoda robottibussit osaksi joukkoliikennettä muutamassa vuodessa. Gacha-bussi soveltuu esimerkiksi syöttöliikenteeseen juna-asemalta työpaikoille tai lyhyiden välimatkojen taittamiseen kampusalueella. Sähköllä toimiva, 40 kilometrin tuntivauhtia kulkeva bussi vähentää katukuiluun jääviä paikallispäästöjä.
Sensible 4 on mukana EU:n Fabulos-hankkeessa, jossa tutkitaan ja pilotoidaan robottibusseja osana kaupunkiliikennettä. Gacha-bussi ajaa pilottireittiä Helsingin Pasilassa heinäkuun alkuun asti viisi päivää viikossa. Lisäksi Sensible 4 on mukana Luxturrim 5G -hankkeen pilotissa Espoossa.
Insinööri-lehti esitteli Sensible 4:n toimintaa kolme vuotta sitten Lapissa.