Turvallisuus pitää Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden professorin Jarno Limnéllin mielestä ottaa Suomen kärkihankkeeksi.
– Minua ärsyttää se, että turvallisuudesta puhutaan uhkien ja riskien kautta. Sillä on vahva negatiivinen leima. Minä nostaisin sen positiiviseksi asiaksi, Limnéll sanoi tänään Inssiforum-seminaarissa Lahdessa.
Turvallisuudella professori tarkoittaa laajaa kokonaisuutta ja pitää sisällään sekä fyysisen että digitaalisen ulottuvuuden. Turvallisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ihmiset voivat luottaa sosiaaliseen mediaan, koulutuksen kannattavuuteen ja ylipäänsä koko yhteiskuntaan.
Suomella on hyvät mahdollisuudet profiloitua kybertoimintaympäristöltään turvalliseksi ja luotettavaksi. Tämä houkuttaa maahan yrityksiä ja luo sitä kautta vaurautta.
Lennokki palkittiin
Inssiforumissa jaettiin palkinnot opiskelijaprojektikilpailusta. Sen voitti Seinäjoen ammattikorkeakoulun ryhmä 3d-mallinnuskopterillaan, joka luo isoista kohteista kolmiulotteisia malleja.
Kopterissa on laserskanneri, jonka skannausalue on 270 astetta ja etäisyys kymmenen metriä. Kopterissa on neljä roottoria, ja se painaa kaksi kiloa. Kopteri jaksaa lentää 40 minuuttia yhdellä latauksella, ja sitä ohjataan etäältä. Kuvat lähtevät pilveen, jossa malli kootaan ja lähetetään koneelle.
Kilpailuun osallistui 17 työtä, joista 14 täytti vaatimukset.
– Töistä moni oli sellainen, että niistä voisi tulla bisnestä, sanoi tuomaristoon kuulunut Insinööriliiton koulutus- ja tutkimusjohtaja Hannu Saarikangas.
– Me istumme usein porukalla iltaa ja keksimme aina uusia ideoita, miten tienata miljoonia, kertoi voittajaryhmän jäsen Riku Hietarinta.
Yliopisto osti ammattikorkeakoulun
Koulutuksen valtakunnalliset uudistukset huolettavat ammattikorkeakouluja. Muun muassa nykyinen rahoitusmalli kannustaa Lahden ammattikorkeakoulun rehtorin Outi Kallioisen mukaan tutkintotehtailuun välittämättä siitä, että markkinoilla on jo työttömiä insinöörejä.
Lahden ammattikorkeakoulun asema muuttuu myös siksi, että Lappeenrannan teknillinen yliopisto LUT sulauttaa ammattikorkeakoulun osaksi itseään.
– Duaalimalli natisee. Ammattikorkeakouluissa olevaa hands on -koulutusta ei saa hukata, Kallioinen sanoo.
Teksti ja kuvat: Janne Luotola, Insinööriliitto