Erkka Niemi on tiiviisti kehittämässä kotimaista robottiautojen yhteisöä.
Niemen takana oleva Unikien toimisto on keskellä remonttia.
Unikie testaa teknologiaansa Turun messukeskuksen alueella.
Pavef-verkostoon kuuluva Sensible 4 testaa robottibussia Norjassa.
Sensible 4 on testannut robottibussia myös Suomessa.
Insinööri-lehti tekniikka

Pavef kokoaa itseohjautuvien ajoneuvojen ekosysteemiä

Kotimaiset autonomisen liikenteen yritykset muodostavat yhdessä kiinnostavan kumppanin kansainvälisille jäteille.

Itseohjautuvien autojen alustayhtiö Unikie perusti toissa viikolla Pavef-yhtiön, jonka ensimmäinen työntekijä aloittaa työnsä tänään. Yhtiö visioi alan tulevaisuutta ja käynnistää tki-hankkeita. Käytännössä Pavef saa pitkään työntöapua Unikielta.

– Kotimaisilla yhtiöillä on jokaisella omat vahvuutensa, jotka täydentävät toisiaan. Meillä on esimerkiksi edistynyt automated valet parking -ratkaisu, sanoo Unikien teknologiajohtaja Erkka Niemi.

Unikien tärkein tuote on AI vision -alusta, joka yhdistää antureiden tuottamaa tietoa, tunnistaa tiellä kohteita ja muodostaa kuvan liikennetilanteesta sekä tekee tilanteen mukaisia ohjausliikkeitä. Tähän alustaan pystytään lisäämään muiden yritysten kehittämiä ratkaisuja.

Ekosysteemin asiakkaina on jo autonvalmistajia Saksassa ja Yhdysvalloissa. Ekosysteemissä ovat kumppaneina muun muassa Sensible 4, Konecranes ja Sandvik. Yritysten lisäksi mukana on yliopistoja ja VTT sekä julkishallinnon puolelta Traficom ja Maanmittauslaitos.

Yhteistyö muodostaa kokonaisuuden

Ekosysteemin avulla pienistä kotimaisista startupeista tulee yhdessä vahva kansainvälinen kumppani.

– Unikie voi mennä Saksaan tekemään tarjousta niin, että tarjouksessa on mukana muita yrityksiä saman sateenvarjon alla, Niemi sanoo.

Vapaassa liikenteessä kulkevien itseohjautuvien autojen kehitys vaatii isoja rahkeita. Itseohjautuvia autoja kehittävät Yhdysvalloissa muun muassa Argo, Cruise ja Waymo, Saksassa Volkswagen ja Kiinassa Baidu.

Suomalaiset yritykset tähtäävät vapaan liikenteen ulkopuolella oleviin työkoneisiin, kuten Unikie Sandvikin kaivoskoneisiin. Vapaa liikenne tarkoittaa liikennettä, jossa on muun muassa ihmisten ohjaamia ajoneuvoja.

– Sen verran olen realisti, että etsimme tarkemmin rajattuja teknologia-alueita, joilla menemme osaksi laajempaa konsortioita.

Vahva kotimainen toimija vapaassa liikenteessä on ekosysteemiin kuuluva Sensible 4, jolla on käynnissä kokeilu Oslon lähellä Norjassa. Kuuden hengen Toyota Proace -robottibussi toimii joukkoliikenteen osana koko vuoden kestävässä testissä.

Pysäköinti muuttuu automaattiseksi

Unikien oma kärkisovellus on automaattinen pysäköintiratkaisu, jonka avulla kuljettaja voi poistua autosta ja jättää sen pysäköinnin järjestelmän huoleksi. Kuljettaja säästää aikaa, ja autot voidaan säilyttää normaalia parkkihallia tiiviimmässä tilassa.

– Ratkaisumme avulla lentomatkustaja voi ajaa autonsa suoraan lähtöportille ja kulkea suoraan tarkastukseen viemättä autoaan ensin säilytykseen.

Ratkaisun yleistymistä nopeuttaa, ettei se vaadi autolta itseohjausta. Jo nykyään uusissa autoissa on riittävät tietoliikenne- ja ohjausmahdollisuudet, jotta niitä voi hallita etäyhteydellä. Siksi riittää, että alueelle on asennettu automaattipysäköinnistä vastaava järjestelmä, joka ohjaa kaikkia autoja.

– Autossa ei tarvitse olla ensimmäistäkään sensoria. Meidän sensorimme ovat parkkihallin seinissä, joten tiedämme jokaisesta autosta, missä ne ovat.

Autonvalmistajien etu on se, että kaikilla valmistajilla voi olla sama standardi. Silloin valmistajien ei itse tarvitse kehittää järjestelmää ja erimerkkiset autot voidaan pysäköidä samalla järjestelmällä.

Automaattinen pysäköinti yleistyy vähitellen ja alkaa ihmisiltä suljetuista tiloista. Ensimmäiset kohteet ovat autotehtaiden varastointialueet ja satamien lastausalueet. Kuluttajat käyttävät ominaisuutta ensimmäisenä lentokentillä Unikien arvion mukaan vuonna 2023.

– Tämä toteutuu ensimmäisenä todennäköisesti Saksassa, esimerkiksi Frankfurtin lentokentällä, Niemi ennustaa.

Työntekijöitä haalitaan lisää

Unikie kasvaa nopeasti. Yrityksellä on reilut 300 työntekijää, ja tänä vuonna on tarkoitus kasvaa 400–500 hengen yritykseksi. Leipiin palkataan koodareita, datatieteilijöitä ja algoritmin kehittäjiä.

Tavoitteena on, että Unikiella on viimeistään viidessä vuodessa tuhat työntekijää. Ekosysteemille yritys toivoo vielä suurempaa kasvua: ekosysteemi voisi työllistää kymmenentuhatta suomalaista kymmenen vuoden kuluessa.

Yhtiö sai Business Finlandilta joulukuussa seitsemän miljoonan euron rahoituksen, jonka avulla kasvu pääsee vauhtiin.

Vuonna 2015 perustettu yhtiö aloitti toimintansa kehittämällä Sandvikin kaivoskoneiden automaatiota. Nykyään sen asiakkaisiin kuuluvat myös Nokia ja Valmet.

Unikie toimii kotimaan lisäksi Ruotsissa, Saksassa, Puolassa ja Yhdysvalloissa. Unikien autotestejä tehdään Turussa messukeskuksen tiloissa.

Insinööri-lehti kertoi viime vuoden lopulla Traffic Management Finlandin visiosta, miten liikenne muuttuu Suomessa kymmenessä vuodessa.

Teksti: Janne Luotola
Kuvat: Janne Luotola, Unikie, Sensible 4