Noora Wuolanne pitää mahdollisena uutta kokeilua.
Vapa Median toimistolla tehdään luovaa työtä.
Insinööri-lehti työelämä

Kuuden tunnin työpäivä tehosti ongelmanratkaisua

Kokeilu tuotti tietoa myös siitä, kuinka aikaa kannattaa käyttää kahdeksan tunnin työpäivänä.

Reilu vuosi sitten viestintämarkkinointitoimisto Vapa Media ilmoitti kokeilevansa kolmen kuukauden ajan kuuden tunnin mittaista työpäivää palkkaa alentamatta. Pandemian takia kokeilu siirtyi tähän vuoteen ja päättyi maaliskuun lopussa. Toimitusjohtaja Noora Wuolanne on kokeiluun tyytyväinen.

– Kuudessa tunnissa pystyy tekemään saman kuin kahdeksassa tunnissa, koska lyhyen työpäivän aikana on inspiroitunut, levännyt ja saa valita, mihin päivässä käyttää ne ylimääräiset 1,5 tuntia.

Kokeilu opetti työ- ja vapaa-ajan tasapainosta. Työntekijät vaihtavat joustavasti päivän mittaan vapaalle ja töihin. Opit ovat käytössä nyt normaalimittaiseen työaikaan palaamisen jälkeen.

– Saamistamme opeista hyötyvät myös ne työnantajat, jotka eivät lähde kuuden tunnin työpäivään.

Palaverit saattoivat pidentyä

Lyhentynyt työaika tehosti ajankäyttöä. Sisäinen kommunikaatio kehittyi, ja eri hankkeiden sisällä työntekijät keskustelevat entistä selvemmin rooleista sen sisällä ja hankkeen aikatauluista. Lisäksi ajankäyttöä priorisoitiin entistä paremmin.

– Luulimme, että kokeilu lyhentäisi tunnin palaverit puoleen tuntiin ja puolen tunnin palaverit varttiin. Sen sijaan ihmiset tulivat palavereihin entistä valmistautuneempina, ja niihin käytettiin tarpeen mukaan joko enemmän tai vähemmän aikaa.

Kommunikointia oli kehitetty jo vuosi sitten siksi, että työntekijät siirtyivät tekemään rajoitustoimien vuoksi töitä etäyhteyden päähän.

Keskittymistä vaativien työtehtävien ajaksi työntekijät pystyvät mykistämään Slackin, jolla työpaikalla viestitään.

Työt jakautuvat päivälle

Markkinointitoimistossa tehdään luovaa työtä. Työn luonteeseen kuuluu, että sitä voi tehdä pitkin päivää erimittaisina pätkinä aamusta iltaan. Aikataulusta työntekijät saivat päättää itse.

Wuolanne uskoo, että sama onnistuu myös ongelmanratkaisua sisältävässä insinöörityössä. Sekä markkinointiyrityksessä että tekniikan alalla moni työntekijä tekee työtään suoraan asiakkaalle. Yhden henkilön ei tarvitse kuitenkaan olla kaiken aikaa tavoitettavissa, sillä yleensä joku toinen samasta projektista on.

– Emme olleet kokeilun aikana tilanteessa, jossa asiakas ei olisi saanut saman päivän aikana kiinni jotakuta meistä.

Käytännössä jokainen työntekijä sai työpäiväänsä puolitoista tuntia lisää vapaa-aikaa. Työntekijät käyttivät aikaa useisiin eri tarkoituksiin.

– Kaksi johtajaamme on ryhtynyt opettamaan Aalto-yliopistossa. Yksi on alkanut lukea kirjallisuutta myös vapaa-ajalla, Wuolanne kertoo.

Ongelmista kerrottiin heti

Wuolanne pitää tärkeänä, että kokeilulle laadittiin selvät säännöt. Jos työtehtäviä ei pystynyt hoitamaan annetussa ajassa tai tuli muita ongelmia, niistä ilmoitettiin heti.

Noin 30 henkeä työllistävä Vapa Media julkaisee myöhemmin keväällä tuloksia ja opittuja asioita kokeilustaan. Yhtiö ei aio julkaista kokeilun liiketaloudellisia mittareita vaan oppeja työn tekemisestä.

Yhtiö ei ole vielä päättänyt, jatkuuko kuuden tunnin työaika myöhemmin.

– Emme ole poissulkeneet sitä, etteikö kokeilu voitaisi uusia sitten, kun pandemiarajoitukset hellittävät ja töitä tehdään taas toimistolla samassa tilassa.

Viime vuonna myös markkinointiviestintätoimisto Wörks ehti aloittaa viime vuonna vastaavanlaisen kokeilun, kunnes koronavirus pakotti keskeyttämään sen.

Teksti: Janne Luotola
Kuvat: Vapa Media