Insinööri-lehti

Ihmeiden aika ei ole ohi

”Suomessa insinöörien palkkakustannukset ovat yritysten kannalta kilpailukykyisiä. Ei sen takia tarvitse hakea halvemman työvoiman maita.”

Edellä mainitut kaksi lausetta ovat suoria sitaatteja viime lauantain Helsingin Sanomista. Ei, haastateltavana ei ollut Insinööriliiton Pertti Porokari, ei edes TEKin Heikki Kauppi, vaan elinkeinoministeri Jan Vapaavuori.

Sieväsen mielestä lausahdus on aika yllättävä veto elinkeinoministeriltä. Yleensä siltä suunnalta on kuultu täysin päinvastaista puhetta palkoista. Onkohan Vapaavuori pyrkimässä johonkin?

* * *

Mainiota, että elinkeinoministerikin on huomannut asian, jonka insinöörit ovat tienneet iät ja ajat. Ja on sitä yritetty kertoa muillekin, valtaapitäviä myöten, mutta huonosti on viesti tähän saakka mennyt perille. Saas nähdä, kuinka asialle nyt käy, kun suomalaisten insinöörien palkkatasoa määrittelee itse Vapaavuori.

Sievänen kiittää ja kumartaa sekä toivoo, että Vapaavuori kävisi kertomassa tämän asian henkilökohtaisesti edeltäjälleen, Elinkeinoelämän keskusliiton johtoon siirtyneelle Jyri Häkämiehelle. Tiedä häntä, vaikka tällä tavoin järjen ääni tavoittaisi myös Etelärannan.

Niin, ja jos elinkeinoministerille syntyy viestinviennistä taksi- tai joitain muita kuluja, Sievänen kyllä lupaa ne hoitaa. Kuitteja vastaan, tietenkin.

* * *

Finnair on pyytänyt työntekijöitään talkoohommiin. Hiihtolomaviikoilla lentoyhtiön koneet pursuavat asiakkaita, joten lentokentällä kaivataan vapaaehtoisia muun muassa opastamaan matkustajia erilaisten automaattien käytössä.

Tämä on aivan loistava idea puolipersaukiselta lentoyhtiöltä. Aivan varmasti yhtiön talousasiat alkavat luistaa, jos kokeilu synnyttää laajamittaisemmankin talkoohengen yrityksen työntekijöissä.

Samaan aikaa yhtiön johdolle on tehty uusi, noin kolmen miljoonan euron kannustinohjelma. Jos kaikki menee hyvin ja hallituksen asettamat tavoitteet toteutuvat, viitisenkymmentä avainhenkilöä saa yhtiön osakkeita.

* * *

Taas on Finnairissa tehty asiat turhan vaikeiksi. Miksi yritys ei yhdistä talkoo- ja kannustinohjelmaa sellaiseksi, jossa yrityksen pienempipalkkaiset työntekijät antavat muutaman setelin suoraan avainhenkilöiksi lasketuille johtajilleen.

Jaa, että kuka niitä stressaantuneita matkustajia sitten on kentällä auttamassa, ja miten tämä ohjelma kohentaa yhtiön taloustilannetta?

Onko niillä nyt niin väliä? Kyllä matkustajat ovat oikean koneen tähänkin saakka löytäneet, yrityksen liikevaihto, kannattavuus ja tase ovat mitä ovat, pääasia on, että avainhenkilöt saavat rahansa.