En oikein uskalla käydä enää kaupassa. Tuntuu, että melkein joka kerta, kun asioin lähikaupassa tai toisen ketjun vähän kauempana sijaitsevassa marketissa, sähköpostiini kilahtaa palautekysely. En jaksaisi täytellä niitä toisensa perään.
Lopulta nälkä ajaa minut ostoksille. Täytän taas kiltisti kyselylomakkeen, koska haluan uskoa, että yläkerrassa on joku, joka kuuntelee.
Isossa marketissa palautteeni kuuntelu on pelkän uskon varassa. Valikoima on huono, mutta toki ne tuotteet, jotka hyllyssä ovat, maksavat lähikauppaani vähemmän. Sen sijaan lähikaupan valikoimassa on sitä, mitä olen toivonut: maukasta kasvisruokaa.
Vastaan useiden yritysten kyselyihin. Hiljattain yllätyin sähköpostiini kilahtaneesta kuittausviestistä. Erään Suomen markkinoilla toimivan junayhtiön asiakaspalvelija kiitti minua tärkeästä palautteesta. Ensin luulin vastausta huijausviestiksi. En tiennyt valittaneeni mistään. Sitten muistin, että olin taannoin valittanut vessasta, jossa ei ollut sen paremmin saippuaa kuin paperiakaan. Epäsiisteydestä on valitettu jopa julkisuudessa, joten toiveeni on vähäinen, että monopoliyhtiö kohentaisi tilannetta rohkaisevasta tarmokkuudestaan huolimatta.
Netistä huonoa ei saa, vaikka haluaisi.
Kilpaillulla alalla tilanne ei ole välttämättä parempi. Kaupungin nimeä kantava korkean brändin taksiyhtiö kyyditti minut talvella lentokenttäkaupungista rajan yli pääkaupungin puolelle. Sivuston oman laskurin mukaan minun piti varautua 36 euron laskuun, mutta taksikuski veloitti minua ruuhkattomasta arkiajosta 56 euroa. Sain tingittyä sen pyöreään viiteenkymppiin. Jätin yhtiölle palautetta, että melkein kaksinkertainen lasku arvioon verrattuna ei ole mielestäni kohtuullinen. Yhtiö vastasi kuukauden viiveellä, että jos minulla on vaateita, niin annapa kuitti. En vaadi tällaisen palvelun jälkeen mitään, kyydittäkööt muita.
Kun summaan antamiani palautteita, tuntuu, että valitan kauheasti. On minulla kiittämistäkin. Kiitos teille, jotka kysytte. Kiitos, että saa ehdottaa parannuksia.
Mieleeni palaavat uutiset Airbnb- ja muista alustapalveluista ja verkkokaupoista, joissa viiden tähden arviot ovat sääntö eivätkä poikkeus. Eräs suomalainen palveluntarjoaja oli alustalla pyytänyt neljän tähden antanutta arvioijaa nostamaan arviotaan pykälän ylemmäksi, koska neljän tähden arvio olisi haitannut hänen liiketoimintaansa.
En ollut edes aikaisemmin luottanut verkkojättien arvosteluihin. Eihän huonoa saa arvioiden perusteella mistään, vaikka sattuisi haluamaan. Arvosanojen jakauma Gaussin käyrä on kaukana.
Olen joskus jättänyt ostoksistani asiakasarvioita verkkokauppoihin. Välillä olen piruuttani katsonut, ilmestyvätkö kriittiset arvioni näkyville. Muistaakseni joskus jonnekin on viiveellä tainnut ilmestyä. Ehkä en ole ollut sillä kertaa liian ankara. Onneksi nettikaupoissa on konkreettinenkin palautekanava: tuotteen voi palauttaa kokonaan.
Netissä voi arvioida kaikenlaista: tavaroita, palveluita, teoksia, työpaikkoja, varmaan ihmisiäkin. Omasta itsestäni en ole nähnyt vielä koskaan arvostelua. Arvaan kyllä, mitä siinä lukisi.
Janne Luotola
Insinööriliiton tiedottaja