Kuluttajat ovat jo tottuneet kilpailuttamaan erilaisia tavaroita ja palveluita, mutta työpaikkojen vertailu keskenään on vielä uutta. Viime maaliskuussa Alma lanseerasi ensimmäinen suomalainen työpaikkojen vertaisarviopalvelun Tunnon. Tunto-palveluun on listattu kaikki yli 20 henkeä työllistävät kotimaiset yritykset. Niitä on lähes kymmenentuhatta, ja tähän mennessä niistä on tehty yhteensä 4 000 arviota.
– Etenkin asiantuntijat ja erityisasiantuntijat sekä teknisen ja it-alan työntekijät ovat arvioineet työnantajiaan, koska alalla on kilpailua hyvistä työntekijöistä, kertoo Tunnosta vastaava työnantajabrändien asiantuntija Sanna Koivuranta.
Toimiasemasta asiantuntijat edustavat 60 prosenttia ilmoituksista, työntekijät reilut 30 prosenttia ja johtajat reilut viisi prosenttia.
Työntekijät jättävät arvion työnantajastaan erilaisissa tilanteissa. Syynä voi olla tyytymättömyys työnantajaan, työpaikan etsintä tai iloinen yllättyminen uuteen työnantajaan. Kommenteista noin 60 prosenttia on myönteisiä, noin kymmenen prosenttia neutraaleja ja 30 prosenttia kielteisiä.
– Emme halua olla seinä, johon roiskitaan pelkkää pahaa oloa. Toistaiseksi tilanne näyttää hyvältä.
Työnantajakuvan voi ostaa
Kesällä kritisoitiin julkisuudessa sitä, että hyvän työnantajan maineen voi ostaa rahalla. Great Place to Work -vertailu listaa parhaita työpaikkoja Suomessa ja maailmalla, mutta kilpailuun pääsevät osallistumaan vain ne, jotka maksavat. Kilpailijat edustavat murto-osaa yrityksistä.
– Pienillä yrityksillä, joilla ei ole mahdollisuutta rakentaa isoilla resursseilla työnantajakuvaa, on mahdollisuus kannustaa henkilökuntaansa jättämään arvion palveluun ja hyödyntää sitä markkinoinnissa, Koivuranta sanoo.
Vertaisarvioinnin tarkoituksena on lisätä suomalaisten työpaikkojen läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Palvelun tarkoituksena ei varsinaisesti ole lisätä työpaikan vaihtamista, mutta se antaa lisää tietoa, jonka perusteella päätöksen vaihdosta tai siitä luopumisesta voi tehdä.
– Ihmiset haluavat löytää omasta työstään yhä enemmän sisältöä. Tarkoituksena on, että ihmiset voivat löytää omiin arvoihin sopivan työnantajan.
Koivuranta ei usko, että vertailupalvelu kasvattaisi suoraan yritysten maksamia palkkoja. Sen sijaan se tuo palkat yhä julkisemmin näkyviin.
– Nuoret haluavat palkoilta läpinäkyvyyttä. Siihen suuntaan ollaan menossa, Koivuranta uskoo.
Maailmalla arvioita riittää
Työnantajien vertaisarviopalveluita on maailmalla runsaasti, mutta ne ovat usein keskittyneet tietyille maantieteellisille alueille. Kansainvälisesti laajin lienee Glassdoor-palvelu, joka listaa myös suomalaisia yrityksiä.
Glassdoor on perusteellisempi palvelu kuin Tunto mutta arvostelujen lukeminenkin vaatii rekisteröitymisen. Ulkomainen palvelu kertoo yrityksistä muun muassa tehtäväkohtaisten palkkojen mediaanin.
Tunto-palvelussa palkka on arvioitu vain yhdessä etujen kanssa, eikä niitä ole mitattu euroissa vaan tähdissä. Palkkatietoja on tarkoitus hyödyntää tarkemmin, kun dataa kertyy.
– Tänä päivänä moni ihminen arvostaa muitakin etuja kuin palkkaa. Yritykset kilpailevat sillä, että tarjoavat esimerkiksi kattavan työterveyden, johon kuuluu hammashoito, Koivuranta selittää.
Insinööriliiton uraneuvonta antaa tarkkoja palkkatietoja tekniikan alojen työtehtävistä ja työpaikoista. Liiton uraneuvoja Anu Kaasalainen antaa Insinööri-lehdessä tämänpäiväisessä artikkelissa vinkkejä Tunto-palvelun hyödyntämiseen.
Arvioita tarvitaan lisää
Toistaiseksi Tuntopalveluun on jätetty niin vähän vertaisarvioita, että tuloksiin on syytä suhtautua varauksella.
Isoista insinöörejä työllistävistä yrityksistä Nokia ja Tieto ovat kummatkin saaneet 170 arviota. Tietoalan suuryrityksistä Elisa on saanut 178 arviota. Monesta musta suuryrityksestä arvioita on jätetty alle viisi.
Great Place to Work -kilpailussa menestynyt Elisa peittoaa Tunnossa Nokian ja Tiedon arvosanan kymmenesosan marginaalilla. Glassdoor-palvelussa yritykset ovat tasaväkisiä. Glassdoorissa Nokiasta on tehty 8 800 arvioa ja Tiedosta 541 mutta Elisasta vain 25.
Teksti: Janne Luotola
Kuva: Eugenio Marongiu /Mostphotos