Yritysten toimintamallit sosiaalisen median ja pikaviestinten käytössä vaihtelevat. Insinööri-lehti kysyi viideltä suurelta suomalaiselta työnantajalta some-käytännöistä.
Vastanneista yrityksistä jyrkintä linjaa edusti UPM. Yhtiössä palveluiden käyttöä ei ole rajoitettu teknisesti, mutta luottamuksellisista työasioista viestiminen julkisilla pikaviesti- ja some-alustoilla on kielletty. Muuten sosiaalisessa mediassa kannustetaan näkymään ammatillisesti.
Keskolla yrityksen toimintaa koskeva keskustelu käydään omissa kanavissa, kuten Teamsissa ja Yammerissa. Muita kanavia tulee välttää, ellei niitä ole suunniteltu työkäyttöön ja lisensoitu.
Metsolla pikaviestinten ja sosiaalisen median palveluita ei rajoiteta.
Liberaaleinta päätä edustaa Nordea, joka aktiivisesti kannustaa henkilöstöä edustamaan itseään ja yritystä sosiaalisessa mediassa.
Yritykset perustelevat käytäntöjä tietosuojalla ja tietoturvalla. Kesko näkee hallitun viestinten käytön hyödyllisenä myös siksi, että se helpottaa tiedonsiirtoa esimerkiksi henkilövaihdoksissa.
Henkilöt saavat näkyä
Nordeassa kannustetaan työntekijöitä olemaan aktiivisia erilaisissa sosiaalisen median palveluissa. Näihin kuuluvat muun muassa Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat, WhatsApp ja YouTube sekä erilaiset blogit ja ammatilliset keskustelufoorumit.
Pankki perustelee ohjeistustaan sillä, että sosiaalisessa mediassa työntekijät kohtaavat asiakkaita ja sidosryhmiä. Näin asiakkaat oppivat heiltä ja he asiakkailtaan.
Työasioissa pankin työntekijät pitävät yhteyttä toisiinsa puhelimella, Teamsilla tai sähköpostitse. Kaikessa viestinnässä noudatetaan pankkisalaisuutta ja huolehditaan tietoturvasta.
WhatsApp-kohu meni ohi
Keskolla, Metsolla, UPM:llä tai Nordealla tämän viikon some-kohut eivät aiheuttaneet muutoksia viestintäkäytäntöihin. UPM lisää, että palveluista käytävää keskustelua seurataan aktiivisesti, ja toimintamalleihin tehdään muutoksia tarvittaessa.
Käytännöistä kysyttiin lisäksi Nokialta, mutta yhtiöstä ei tullut määräaikaan mennessä vastausta.
Keskustelu sosiaalisen median kanavien turvallisuudesta heräsi kahdesta uutisesta. Rovaniemen kaupunki kielsi alkuviikosta kaupallisten pikaviestimien käytön. Näihin kuuluivat muun muassa Whatsapp, Signal ja Telegram. Myöhemmin kaupunki pyörsi päätöksen, mutta se pyrkii ottamaan käyttöön turvallisen viestisovelluksen ensi vuoden kesään mennessä, Ilta-Sanomat kertoi.
WhatsApp oli parin selvityksen mukaan pari vuotta sitten Suomen suosituin sosiaalisen median palvelu 3,3–3,5 miljoonalla käyttäjällä. Palvelua käytetään vaihdellen sekä töissä että vapaa-ajalla.
Yle selvitti, että valtioneuvosto saa käyttää viestittelyssään virkaprofiilillaan Signalia. Telegramia sen sijaan ei suositella muttei varsinaisesti myöskään kielletä.
Kaupungin ja valtion varovaisuus kaupallisten pikaviestinten käytössä perustuu tietoturvan lisäksi siihen, että palveluiden toimintalogiikka ei ole täysin avoin. Omistaja kerää käyttäjistä tietoa, jonka käytöstä ei ole varmuutta.
Toinen viikon kohuista koski Twitterin tulevaisuutta. Miljardööri Elon Muskin ostettua palvelun kymmeniätuhansia suomalaisia siirtyi käyttämään Mastodon-palvelua. Käyttäjillä on huoli muun muassa Twitterin luotettavuudesta.
Teksti ja kuva: Janne Luotola
7.11. täydennetty: UPM kehottaa henkilöstöä olemaan aktiivisia sosiaalisessa mediassa ammatillisesti, paitsi luottamuksellisissa asioissa.