Ari Rämön mukaan aina on helpompi saada anteeksi kuin lupa uuden kehittämiselle.
Insinööri-lehti

Lupa epäonnistua lisää innovatiivisuutta

– Pomon tehtävä on saada ihmiset hyvälle tuulelle. Olemalla positiivinen ja arvostamalla muiden mielipiteitä saadaan aikaan luovuttaa ja tulosta, muistutti Ari Rämö Sick Oy:stä.

Rämön mukaan kehityskeskusteluissa on hyvä käydä läpi onnistumisia eikä epäonnistumisia. Ylipäätään työyhteisössä pitäisi puhua enemmän onnistumisista.

Mika Pirttivaara Rapid Action Groupista muistutti, että sisäisen yrittäjyyden vahvistaminen edellyttää rohkeutta. Suurin riski on olla ottamatta yhtään riskiä. Pirttivaara kannusti myös antamaan vapautta menestymiselle.

– Resursoi, vastuuta ja luota ihmisiin, opasti Pirttivaara.

Pirttivaaran mukaan työntekijöille pitää motivoinnin sijaan luoda tilaisuuksia motivoitua. Hän kannusti myös rakentamaan strategiaa jatkuvan uudistumisen näkökulmasta.

– Maailma muuttuu ja ihan hyvä ei enää riitä.

Innostus luo tuottavuutta

Vesa Purokuru Humap Oy:stä rakensi unelmien työpaikkaa. Hän muistutti, että innostuneet ihmiset ovat 31 prosenttia tuottavampia, 300 prosenttia innovatiivisempia ja heillä on 60 prosenttia vähemmän sairauspoissaoloja kuin muilla.

Purokurun mukaan innostumisen johtamisen kuusi ohjetta ovat seuraavat: Älä tapa innostusta, mahdollista ja anna tilaa innostumisen syntymiselle, löydä ihmisen innostuksen kohde, yhdistä ihmiset toisiinsa ja kohteeseen, arvostele ja vaikutu toisten mielipiteistä sekä kokeile.

– Jonglööri harjoittelee satoja ja tuhansia kertoja ennen kuin hän oppii temppunsa. Epäonnistumisia seuraa onnistumien. Suomessa keksittäisiin valtavasti uusia innovaatioita, jos voisimme turvallisesti epäonnistua, totesi Purokuru.

Lopuksi hän muistutti, että johtaminen kuuluu kaikille, sillä kaikki johtavat jotakin; itseään, alaisiaan, omaa työtään tai prosesseja.

Maaria Nuutinen VTT:ltä totesi, että epäonnistumisia ei pidä pelätä, mutta tyhmiä riskejä ei kannata ottaa. Nuutisen mukaan käsitys arvon luonnista liiketoiminnassa on muuttunut.

– Arvo syntyy vuorovaikutuksessa ja jokainen kohtaaminen on tärkeä. Arjen tilanteissa ja kokemuksissa kohdataan jatkuvaa muutosta. Jokainen kohtaamistilanne voi viedä eteen tai taaksepäin. Tilanne voi muodostua myönteisesti tai kielteiseksi kokemukseksi, Nuutinen muistutti.  

Teksti ja kuvat: Päivi-Maria Isokääntä, Insinööriliitto