Kaupan tilaisuudessa julkaistiin alan pelastuslista.
Insinööri-lehti

Kauppa kannattavaksi pelastuslistalla

Ylemmät toimihenkilöt YTN selvitti, mikä kaupan alalla mättää. Tutkimustulosten keskeiset viestit kiteytettiin viisikohtaiseksi pelastuslistaksi, jonka tarkoituksena auttaa kauppa taas kannattaville raiteille.

– Kyselyn avulla kartoitettiin haastateltujen näkemyksiä muun muassa kivijalkakaupan, verkkokaupan ja digitalisoitumisen rooleista kaupan kokonaisuudessa. Lisäksi selvitettiin, millaisilla strategisilla ratkaisuilla ja johtamisella kauppa saadaan jälleen nousujohteiseksi, kertoo kaupan projektin vetäjä Ville-Veikko Rantamaula YTN:stä.

Ensimmäisenä listalla on organisaatioiden keventäminen. Vajaa 40 prosenttia vastaajista arvioi yrityksessään olevan liikaa johtajia ja esimiehiä, joita pitää vähentää, jotta organisaatiot madaltuvat.

Listakakkoseksi nousi ennakointi- ja reagointikyvyn parantaminen. Puolet vastaajista arvioi, että heidän yrityksensä johtamisjärjestelmässä ei ollut riittävästi kiinnitetty huomiota toimintaympäristön muutosten tunnistamiseen.

Kyselyyn vastasi kaupan alalla asiantuntija-, esimies- ja johtotehtävissä työskenteleviä. Valtaosa vastanneista työskentelee yli 500 työntekijän suuryrityksissä toimialalla. Noin 70 prosenttia vastanneista työskentelee pääkaupunkiseudulla.

Työkaluja parempaan kannattavuuteen

Kolmanneksi pelastuskeinoksi valikoitui rohkeampi digitalisoituminen. Nettikaupan ja sen sovellusten hyödyntämisessä pitää pysytellä kehittämisen kärjessä; strategisia valintoja on tehtävä rohkeasti. Lähes 80 prosenttia vastaajista piti yrityksensä strategista suuntaa oikeana. Kriittisimmin strategisiin suuntamerkkeihin suhtaudutaan suurissa yrityksissä.

– Pelastuslistan neljäs kohta on johtamisen ja työolojen kuntoon laittaminen. Vastaajista 80 prosenttia kokee olevansa hyvin sitoutuneita työnantajaansa, mutta johto ei osaa hyödyntää täysimääräisesti heidän potentiaaliaan, Rantamaula sanoo.

– 60 prosenttia arvioi henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien olevan heikko. Vuoropuhelua pitää parantaa johdon ja henkilöstön välillä ja kaikkien henkilöstöryhmien pitää olla edustettuna päätöksenteossa.

Rantamaulan mielestä ylimmän johdon on laskeuduttava norsunluutornistaan ja jalkautua lähemmäs bisnestä, jotta kauppa saataisiin menestymään. Henkilöstön osaamista pitää hyödyntää sekä motivoida heitä kehittämään digitalisointia ja kaupan alan sovelluksia ja palveluja.

Kuluttajiakin on kuunneltava

Lainsäädäntö ja byrokratia todettiin tutkimuksessa kaupan kehitystä hidastavaksi. Kuluttajille pitää tarjota kysynnän mukaisia tuotteita siellä ja silloin, kun he haluavat niitä ostaa.

Tutkimustulokset kiteyttävät kaupan alan vahvuuksiksi ylempien toimihenkilöiden vahvan sitoutumisen, osaamisen ja korkean koulutustason. Heikkouksia ovat sen sijaan kankeus ja strategisen johtamisen ongelmat.

Tiukka lainsäädäntö ja ulkomainen kilpailu tuovat uhkia. Mahdollisuuksia tarjoavat digitalisaation ja henkilöstön potentiaalin täysimääräinen hyödyntäminen.

– Lähdemme yrityksiin kertomaan yritys- ja henkilöstöjohdolle tuloksista.
Rantamaula uskoo, että pelastuslista herättää yrityksissä paljon keskustelua.

Teksti: Marjatta Pietilä