Tietotekniikan kehitys on ollut nopeaa. Vielä 1990-luvulla asiantuntijat pitivät mahdottomana ajatuksena, että tietokone voisi voittaa ihmisen shakissa.
Helmikuun 10. päivänä 1996 maailmanmestari Garri Kasparov otteli IBM:n kehittämää Deep Blue -shakkiohjelmaa vastaan. Kasparovin ennakoitiin voittavan, sillä pelissä käytettiin normaalia seitsemän tunnin miettimisaikaa. Tällöin tietokoneen nopeudesta ei olisi pitänyt olla suhteetonta etua.
Shakkiohjelma laski 200 miljoonaa siirtovaihtoehtoa sekunnissa, pisteytti niiden seuraukset ja valitsi parhaimman vaihtoehdon.
Peleistä muodostui turnaus, ja kuusipelisen turnauksen peleistä Kasparov voitti kolme ja pelasi kahdesti tasan. Koko turnauksen hän voitti tietokonetta vastaan lukemilla 4–2.
Kuva: Elena Elisseeva /Mostphotos