Insinööri-lehti

Sinivalkoinen varkaus

Saattaa olla, että muistamme vuoden 2014 siitä, että työehtomme myytiin. Tai ei myyty, ne varastettiin. Yhtiö, joka kertoo olevansa vastuullinen ja laadukas, suoritti sen omaa slogania mukaillen sinivalkoisen varkauden.

Kaikilla on mielikuva siitä, kuinka paljon lentokoneet maksavat. Kalliita ovat. Helppo on kuvitella, että lentokoneisiin menevä polttoaine ei ole ilmaista sekään. Tai lentokentillä tapahtuvaan toimintaan liittyvät maksut. Lentäminen ei ole halpaa bisnestä.

Näyttää siltä, että tästä huolimatta lentoyhtiön menestys on kiinni henkilökunnan palkoista. Sinivalkoisilla siivillä, lentoyhtiö Finnairilla, on jo pitkä historia erilaisista säästöhankkeista. Ala ei ole helppo, mutta onko todella niin, että sen menestys on kiinni siitä, kuinka paljon henkilökunnalle pitää maksaa?

Finnairilla on jo historia myös työehtojen polkemisesta.  Äskettäinen historia kertoo yrityksistä polkea yleissitovaa sopimusta ja vaihtaa työntekijöitä halvemman tes:n piiriin. Samaan sarjaan menee huollon ulkoistus. Sinänsä nykyinen tilanne on looginen, vaikka sen on vaikea nähdä kertovan vastuullisuudesta ja laadusta.

Yhtiö on ilmoittanut, että se ulkoistaa muutaman reitin niin, että Finnair korvaa kotimaista työvoimaa alihankkijayhtiön kautta ulkomaisella. Henkilöstövuokrausyrityksen kautta ostetaan ennen kaikkea halvemmat työehdot, jotka määritellään henkilökunnan asemapaikan mukaan.

Tässä ei ole kyse säästöistä. Neuvotteluissa matkustamohenkilökunta olisi suostunut ratkaisuun, joka olisi tuonut 12 miljoonan euron säästöt. Uutisten mukaan säästöt ovat nyt 18 miljoonaa. Jos yhtiön tulevaisuus on kiinni väliin jäävästä kuudesta, ei se elä muutenkaan. Kyse on siitä, että yhtiön kannattaa maksaa imagotappioilla siitä, että se saa vaihtaa järjestäytyneen ja neuvottelevan osapuolen sellaiseen, joka ei ole järjestäytynyt eikä neuvottele.

Jos Finnair onnistuu tavoitteessaan, voi veikata, että moni muukin eurooppalainen lentoyhtiö seuraa perässä. Lopputuloksena eurooppalaista matkustamohenkilökuntaa ei enää ole. Eikä kovin kauaa tarvitse miettiä, kun keksii sovellutuksia muille aloille. Pian työehtoja ulkoistetaan ulkomaille sinivalkoisen varkauden esimerkin mukaan.

Tätä ei pidä hyväksyä. Kyse ei ole yhdestä yhtiöstä, eikä yhdestä toimialasta. Kyse ei ole säästöistä. Kyse on siitä voiko suomalaiset työehdot varastaa ulkoistamalla työt. Sinivalkoinen varkaus käy kaikkien palkansaajien kukkarolle.

Petteri Oksa
Insinööriliiton elinkeinopoliittinen asiamies