Perinteinen Palvelujen markkinointi PalMa -koulutus järjestettiin Sipoossa menneenä viikonloppuna. Koulutukseen osallistui 45 insinööriopiskelijaa ympäri Suomea. Kolmepäiväisessä koulutuksessa tutustuttiin myyntiin ja markkinointiin luentojen ja ryhmätöiden avulla.
Koulutuksen avasi Insinööriopiskelijaliiton puheenjohtaja Marjut Lehtinen. Lehtinen toi terveiset liittohallitukselta ja tiedotti syksyn ajankohtaisista aiheista. Syyskuussa tehtävään Tekniikan opiskelijoiden työssäkäynti tutkimukseen liittohallitus on laittanut tavoitteeksi 7 000 täytettyä tutkimuslomaketta. Liittohallitus kiertää kenttää ahkerasti tutkimuksen parissa.
Koulutus- ja tutkimusyksikön johtaja Hannu Saarikangas toi terveiset Insinööriliitolta ja perehdytti koulutettavia koulutuspolitiikan ajankohtaisiin aiheisiin.
Työkaluja jäsenhankintaan
PalMan myyntikouluttajana toimi Salla Saarinen Radical Souls Oy:ltä. Päivän aikana tehdyissä ryhmätöissä kehitettiin uusia ideoita ständitoimintaan ja jäsenhankintaan. Osa ryhmistä kehitti aloittaville opiskelijoille pidettäviä infoja uuteen uskoon. Saarisen tavoitteena oli saada aikaan räjähtävä ja myyvä esitys.
Saarinen painotti sosiaalisen median tärkeyttä liiton mainonnassa ja markkinoinnissa. On hyvä on esillä kaikissa kanavissa ja päivityksien tultava tasaiseen tahtiin.
Koulutukseen osallistunut Niko Vuoriola Uudenmaan Insinööriopiskelijat UIO ry:stä on kerinnyt hankkimaan vankan kokemuksen ay-toiminnasta edellisten opintojansa kautta. Aloitettuaan opintonsa tuotantotalouden parissa Metropolia Ammattikorkeakoulussa Vuoriola lähti mukaan Insinööriopiskelijaliiton toimintaan.
– Koulutuksessa oli parasta verkostoituminen muiden insinööriopiskelijoiden kanssa sekä uudet vinkit ja näkökulmat myymiseen, Vuoriola sanoi.
Itse koulutuksen lisäksi myös koulutuskeskus Sopukka Sipoossa sai paljon kiitosta tiloista ja ruoasta.
Teksti ja kuvat: Heini Ristell, Insinööriliitto