Heikki Korhonen ja hänen veljensä Olli Korhonen voittivat toukokuussa ultrapyöräilyn Race Across Italy -kilpailun huollottoman parisarjan 767 kilometrin matkalla. Matka kesti 31 tuntia, sisälsi 10 500 nousumetriä ja tarjosi paahtavaa hellettä, vuoristosumua ja hyytäviä öitä.
Matkaa taitettiin nukkumatta, ja miehet pitivät vain lyhyitä ruokataukoja.
Korhosen mukaan ultrapyöräilyssä on paljon samaa kuin insinöörityössä: suunnitelmallisuutta, analytiikkaa ja ongelmanratkaisua.
– Mitä on edessä, se pitää suunnitella. Ei voi tulla yllätyksenä, että akku loppuu kesken kaiken, Korhonen sanoo.
Esimerkiksi kilpapyörien takatutkien akkujen kesto ratkaistiin 3D-tulostamalla uudet kotelot isommille akuille. Insinöörin näkemys pelasti laitteen, jonka elinkaari oli muuten loppumaisillaan vanhentuneen akun takia.
Muutoksen myötä laitteen alkuperäinen, noin viidentoista tunnin käyttöaika kolminkertaistui, ja samalla laitteeseen tuli moderni USB-C-liitin. Toimiva tutka tuo turvallisuutta pyöräkisaan.
Kisa suunniteltiin kuin projekti
Kilpailuun lähdettiin kuin mihin tahansa isoon projektiin. Reitti, tauot, ruokahuolto, aikataulut ja nousujen paikat käytiin läpi tarkkaan. Silti kilpailuissa tulee yllätyksiä.
– Veli suunnitteli juomavesipisteet ja apteekit kartalta. Kun energiageelejä ei apteekeista löytynyt, turvauduttiin myslipatukoihin ja pitsaan. Kannoin siivuja takalaukun päällä yli 200 kilometriä, Korhonen kertoo.
Päällikölle projektit ovat tuttuja
Kajaanin ammattikorkeakoulusta vuonna 2013 valmistuneen Heikki Korhosen työura Valmetilla on kulkenut ohjelmistosuunnittelusta projektipäälliköksi.
Valmetin Kajaanin-yksikössä valmistetaan mittalaitteita ja analysaattoreita. Korhonen vetää mittaukseen ja teknologiaan keskittyvää osuutta Valmetin Beyond Circularity -hankkeessa, joka tähtää kiertotalouden tehostamiseen ja päästövähennyksiin.
Työn vaihtelevuus opettaa oman tekemisen priorisointia.
– Meillä on iso portfolio ja kapea henkilöstö. Pitää olla jokapaikanhöylä.
Koko Valmetin laajuinen Veturi-hanke yhdistää suuren yrityksen eri osa-alueita, ja siinä insinöörin hahmotuskyky on päässyt täyteen käyttöön.
Koulutuksen pohjalle voi rakentaa
Korhonen pitää insinöörikoulutusta hyvänä pohjana, mutta korostaa oma-aloitteisuuden merkitystä.
– Työelämä opettaa, mutta kiinnostus ymmärtää, miten asiat toimivat, on kaiken ydin.
Korhonen kuuluu Kainuun insinöörien kautta Insinööriliittoon ja kiittelee erityisesti liiton paikallisia yritysvierailuja.
– On ollut silmiä avaavaa nähdä, mitä muissa alueen yrityksissä tapahtuu. Niistä saa aina uusia näkökulmia omaankin työhön.
Euroopan mestaruus iso saavutus
Ultrapyöräilyn EM-kulta oli kova saavutus paitsi Korhosille myös heidän pienelle urheiluseuralleen Sala-Gym Lehtikankaalle. Seuraava haaste on jo tiedossa.
Elokuussa 250 kilometrin Endurance Quest Saimaa -kilpailussa luvassa on vaellusta, maastopyöräilyä, melontaa ja köysityöskentelyä. Suunnittelu on jo alkanut, kuten insinöörillä aina.
Teksti: Jussi Eronen
Kuvat: Heikki ja Olli Korhonen