IF Metallin työntekijät lakkoilivat työpaikan edessä.
Teslan autokauppoja on jätetty siivoomatta lakon aikana.
IF Metallin edustajia: Tomas With, Marie Nilsson, Martim Gunnarsson ja Veli-Pekka Säikkälä.
Insinööri-lehti työmarkkinat

Tesla taistelee Ruotsin mallia vastaan

Suomen hallitus perustelee työelämäuudistuksia Ruotsin mallilla, mutta Ruotsissa malli on vaakalaudalla.

Ruotsalaiset työntekijät lakkoilevat saadakseen neuvoteltua paikallisen työehtosopimuksen sähköautovalmistaja Teslan kanssa. Tesla ei halua neuvotella työehdoista Ruotsissa.

Suomen hallitus suunnittelee useita työelämän uudistuksia, joihin kuuluu myös paikallisen sopimisen laajentaminen. Hallitus on perustellut esityksiä Ruotsin työmarkkinamallilla, jota nyt koetetaan naapurimaassa.

Teslan työntekijöitä edustavan ammattiliiton IF Metallin mukaan Teslan kieltäytyminen työehdoista sopimisesta rikkoo Ruotsin työmarkkinamallin perusteita. Tämän vuoksi on vaikea edes ymmärtää, mitä kotimaassa tarkoitetaan, kun puhutaan Ruotsin mallista.

– Suomen hallituksen käsitys on muutenkin ollut hutera, kun se on sisältänyt vain työnantajaosapuolen näkemyksen. Tämä kuvaa sitä, ettei sitä muutenkaan ymmärretä, kunhan poimitaan itselle sopivat osat, Insinööriliiton edunvalvontajohtaja Petteri Oksa tulkitsee yleistä keskustelua.

Lakot laajenevat muihin yhtiöihin

Kiista työehdoista on kestänyt lokakuusta asti. Kun neuvottelut eivät edenneet, ammattiliitto aloitti lakon mekaniikan puolella.

Lakko laajeni myöhemmin muihin tehtäviin, kuten autonvalmistajan näyttelytilojen siivoojiin, latausasemien sähköasentajiin ja ahtaajiin. Satamassa Tukholman seudulla odotti pari päivää sitten yli 70 autoa.

Teslalle varaosia toimittavan Hydro Extrusionsin työntekijät liittyvät tukilakkoihin, joita järjestetään noin kymmenessä yrityksessä.

Vaihtoehdot ovat jyrkät

Ammattiliitot perustelevat tukilakkoja seurannaisvaikutuksilla. Jos Tesla onnistuu torjumaan yhdessä sovitut työehdot, sama voi seurata ketjureaktiona muillekin työpaikoille.

Oksa arvioi, että mahdollisia lopputuloksia on kaksi: joko Tesla taipuu ja sopii työehdoista tai yritys lähtee maasta.

– Toivon parasta ja pelkään, että Teslan johto on sen verran tiukka, että päättävät vain poistua maasta.

Ruotsissa yritysten ei ole pakko noudattaa alan yleistä työehtosopimusta. Toki työntekijöiden ei myöskään tarvitse suostua tekemään töitä millä tahansa ehdoilla, ja siksi he osoittavat mieltään. Suomessa vastaavaa kiistaa ei syntyisi.

– Suomalainen yleissitovuus on hieno juttu. Teslan pitää täällä noudattaa sen vuoksi työehtosopimusta, Oksa sanoo.

Teksti: Janne Luotola
Kuva: Jesper Pettersson / IF Metall, Daniel Roos / IF Metall ja Tesla