Robottibussi kuljettaa matkustajia ilmaiseksi Vuosaaresta Aurinkolahteen.
Andreas Virolainen operoi robottibussin kulkua.
Bibek Acharya esittelee pysäkkikarttaa bussin näytöltä.
Matkustajat voivat jäädä kyydistä jollakin reitin seitsemästä pysäkistä.
Insinööri-lehti tekniikka

Robottibussi kyyditsee uteliaita

Automaattisesti ohjautuva minibussi täydentää joukkoliikennettä ilmaiseksi Helsingissä.

Pakettiauton kokoinen, isojen ikkunoiden reunustama ajoneuvo lipuu rauhallisesti Vuosaaren asemalta kohti Aurinkolahtea. Kyydissä on kuusi matkustajaa ja kaksi operaattoria. Yhteensä ajoneuvossa saa olla kahdeksan matkustajaa ja operaattori.

Yhtenä kahdesta operaattorista toimii ajoneuvotekniikan insinööriksi Metropoliassa opiskeleva Andreas Virolainen. Hän on varmistamassa, että ajoneuvo kulkee oikein, vaikka normaalitilanteessa hänen ei tarvitse puuttua automaattiohjaukseen.

– Me olemme täällä enemmän asiakaspalvelijoina vastaamassa kysymyksiin ja tuomaan turvallisuuden tunnetta, Virolainen selittää.

Eivät he sentään ole pelkkiä asiakaspalvelijoita. Operaattorit joutuvat ohjailemaan robottibussia muutamissa paikoissa.

Näkymättömät kiskot ohjaavat

Robottibussi liikkuu sentintarkasti ennalta ohjelmoitua linjaa. Jos reitille tulee este, ajoneuvo pysähtyy. Operaattori ohittaa esteen manuaalisesti X-Boxin ohjaimella.

– Reitin kolmannen liikenneympyrän reunaan tuli työmaa. Se pitää ohittaa manuaalisesti, Virolainen kertoo.

Ajoneuvo pysähtyy liikenneympyrän jälkeen äkisti. Näin käy, kun ajoneuvo kytketään takaisin automaattiohjaukseen mutta se ei ole aivan reitillä.

– Se ei ikään kuin pysty hyppäämään takaisin kiskoille, Virolainen vertaa.

Robottibussin kyyti eroaa ihmiskuljettajan kyydistä varovaisuudessa. Toisaalta robottibussi uskaltaa mennä tiukoista paikoista, koska se tietää rajansa ihmiskuljettajaa tarkemmin. Virolainen yllättyi, kun robotti ohitti tien laitaan pysäköineen auton, jonka ovet olivat auki ajoradalle päin.

– En olisi omalla autollani uskaltanut ajaa yhtä läheltä.

Ihmisautoilijat aiheuttavat harmia

Testiajot ovat sujuneet Virolaisen mukaan hyvin. Suurin ongelma ovat olleet autoilijat, jotka ovat pysäköineet robottibussin päätepysäkille siirtokehotuksesta huolimatta.

Ajoneuvo on ranskalaisen Navyan valmistama ja ohjelmoima. Sähköajoneuvo kulkee reitillä enimmillään 17 kilometriä tunnissa, vaikka tekninen huippunopeus olisi 45 kilometriä tunnissa. Huippuvauhti saattaa tuntua kovalta, koska ajoneuvon kaikki pyörät kääntyvät.

– Siinä on erilainen dynamiikka kuin perinteisessä autossa. Tulee enemmän sivuittaisia voimia.

Virolainen pitää itseään onnekkaana kesätyönsä vuoksi.

– On kiva olla robottiautojen kanssa tekemisissä, koska uskon, että ne ovat autoilun tulevaisuutta.

Data tukee päätöksiä

Kokeilu on osa Sohjoa Baltic -ohjelmaa, jossa kokeillaan robottibusseja Vuosaaren lisäksi Latviassa, Norjassa, Puolassa, Tanskassa ja Virossa. Samaan aikaan kulkee myös Helsingin innovaatiorahaston ja EU:n Mysmartlife-kokonaisuuden rahoittama robottibussilinja Kalasatamassa.

Vuosaaressa bussia operoi tanskalainen Holo, ja Kalasataman pilottia operoi suomalainen Rolan. Operaattoreina työskentelee Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijoita.

Robottibussit palvelevat niitä, jotka tarvitsevat runkolinjojen, kuten metron, pysäkiltä kyydin lähelle määränpäätään. Robotit täydentävät siten muuta joukkoliikennettä. Vuosaaren reitti on noin 2,5 kilometriä, ja sen varrella palvelee seitsemän pysäkkiä. Linja löytyy Reittioppaasta linjatunnuksella 90R. Kalasatamassa robottibussi liikennöi tunnuksella 26R.

Toistaiseksi robottibussit eivät ole tulossa vakituiseen käyttöön. Liikenteen järjestäjät, kuten Helsingin seudun liikenne HSL, päättävät joukkoliikenteen järjestämisestä.

– Me tuotamme dataa päätöksiä varten, tiivistää Metropolian projektipäällikkö Juha Sääski.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola

12.7. Poistettu väite, että laki vaatisi operaattorin autoon. Laki ei vaadi sitä vaan ainoastaan, että kuljettajan vastuu on jollakulla, esimerkiksi etäohjaajalla.