Pelaaja täydentää Siltamäki-pelissä kaupunginosan rakennuskantaa.
Kuvassa näkyy Helsingin kaupungin 3d-malli nykyisestä Siltamäestä.
Insinööri-lehti

Peli muuttaa kaupunkia

Asukkaat voivat vaikuttaa kaupunginosan suunnitteluun Helsingissä selaimella toimivalla Siltamäki-pelillä.

Täydennysrakentamispelissä pelaaja rakentaa kaupunginosaan lisäkerroksia tai uusia taloja. Lisärakentaminen tuo uusia asukkaita, jotka kasvattavat alueen ostovoimaa.

Ostovoiman kasvun mukaisesti pelaaja saa valita ostoskeskukseen uusia palveluja aina senioritalosta nuorisokahvilaan. Parannuksia tarjotaan myös virkistysalueille.

– Peli on yksi tapa herättää paikallisten asukkaiden kiinnostusta täydennysrakentamiseen, sanoo projektinjohtaja Ritva Tanner Helsingin kaupungilta.

Asukkaat hyötyvät

Siltamäki rakennettiin 1960- ja 1970-luvuilla. Väestö on niistä ajoista vähentynyt ja ikääntynyt. Talojen peruskorjauksiin ja palvelujen kehittämiseksi haetaan ratkaisua täydennysrakentamisesta. Pelaajalta kysytään, onko hän alueen asukas.

– Meitä kiinnostaa, poikkeavatko asukkaan ja muualta tulevan näkemykset siitä, miten paljon alueelle rakennettaisiin, Tanner sanoo.

Jos asukkaat haluavat täydennysrakentamista, rakennusten koot ja paikat suunnitellaan asemakaavamuutoksen yhteydessä. Uusi yleiskaavasuunnitelma lisää täydennysrakentamisen mahdollisuuksia.

– Rakennusmassat on sijoitettu pelissä todennäköisimpiin rakennuspaikkoihin, Tanner sanoo.

Pelin ovat tilanneet Helsingin kaupunki ja rakennusyhtiö YIT. Tarkoituksena on osoittaa, kuinka uudet asukkaat hyödyttävät nykyisiä asukkaita.

– Jos saamme yhteisen näkemyksen täydennysrakentamisen potentiaalista, olemme tietenkin valmiita rakentamaan taloja, sanoo YIT:n kestävän kaupunkikehityksen johtaja Juha Kostiainen.

Pelillistäminen innostaa

Pelin konseptin on suunnitellut ja toteuttanut FCG. Palautekyselyt pelillistyvät tulevaisuudessa, koska pelit ovat tehokas tapa kerätä tietoa. Ensimmäisten neljän vuorokauden aikana sen on pelannut lähes viisisataa ihmistä.

– Pelin avulla saadaan käyttäjien mielipiteitä esiin monipuolisemmin kuin perinteisellä kyselyllä tai asukasillalla, sanoo FCG:n johtava asiantuntija Jani Päivänen.

Peli on jaettu moneen vaiheeseen. Pelissä kerrotaan Siltamäen tilanteesta, annetaan pelaajan rakentaa ja kysytään, mitä palveluita hän sinne haluaa.

– On erilaista tehdä peliä, jolla on konkreettinen vaikutus. Pitää miettiä, miten peli saadaan mahdollisimman lähestyttäväksi eri-ikäisille ja -taitoisille käyttäjille, sanoo FCG:n Tietojohtaminen ja digipalvelut -tiimin johtava ohjelmistosuunnittelija Jani Levonen.

Siltamäki-peliä voi pelata internetselaimella 10. huhtikuuta asti. Peli toimii sekä pöytäkoneella että mobiililaitteella.

Teksti: Janne Luotola, Insinööriliitto
Ensimmäinen kuva: ruutukaappaus Siltamäki-pelistä
Toinen kuva: Helsingin 3d-kaupunkimalli