Tekoälyllä luotuja kuvia, joita hyödynnetty mainosjulisteissa (ChatGPT – Ina Saarinen).
Insinööri-lehti koulutus

Pakohuoneet osana koulutusta

Sähkö- ja automaatiotekniikkaa voi oppia myös pakohuoneiden avulla.

Hämeen ammattikorkeakoulun Valkeakosken kampuksella testataan pakohuoneita osana opiskelijoiden oppimista.

Opiskelijoille on suunniteltu kolme erilaista teemallista pakohuonetta. Physics Law, Abduction of a Smart Home ja Security Threat tarjoavat opiskelijoille motivoivan ja käytännönläheisen tavan oppia. Ideasta on edetty kokeiluun, jossa huomioidaan pedagogiset tavoitteet ja kampuksen resurssit.

Pakohuoneet avattiin kuluvana keväänä testikäyttöön, mutta käyttöä laajennetaan.

Luovaa oppimista

Tarkoitus oli elävöittää kampusympäristöä sekä tarjota opiskelijoille mahdollisuus testata ja soveltaa oppimaansa pelillistämisen avulla.

Pakohuoneet tukevat oppimista monipuolisesti, sillä niissä yhdistyvät tiimityöskentely, englannin kieli, looginen päättely ja matematiikka sekä huoneen mukaan fysiikka, kotiautomaatio tai tietoturva.

Pakohuoneissa opiskelijat pääsevät kertaamaan aiemmin opittua tai oppimaan uutta toiminnallisessa ympäristössä.

Opettajille pelillistäminen tarjoaa mahdollisuuden testata uudenlaista pedagogista lähestymistapaa motivoituneiden opiskelijoiden kanssa. Kokemusten myötä saadaan arvokasta tietoa siitä, miten pelillistämistä voidaan hyödyntää opetuksessa ja oppimisympäristöjen kehittämisessä.

Tilojen suunnittelu korostuu

Suurin haaste on ollut huoneiden suunnittelu siten, että niiden sisältö on muokattavissa opiskelijoiden taitotason mukaan. Tilojen monikäyttöisyys oli myös huomioitava, sillä niitä käytetään tarvittaessa neuvottelu- ja varastotiloina.

Tämän vuoksi kaikki elementit on toteutettu ei-kiinteinä ratkaisuina.

Toteutus on ollut kustannustehokas: kamerajärjestelmä, suljettu nettiyhteys, lukot, lippaat ja kotiautomaatiojärjestelmät ovat olleet tärkeimpiä hankintoja, mutta muuten on hyödynnetty pitkälti jo olemassa olevia ja kierrätettyjä tarvikkeita.

Yhden huoneen kustannukset ovat olleet keskimäärin noin 350 euroa.

Myös robotiikka-aihe suunnitteilla

Jatkokehittämistä suunnitellaan ja edistymistä arvioidaan keräämällä käyttäjiltä palautetta sekä seuraamalla huoneiden käyttöastetta. Tavoitteena on laajentaa käyttöä lukiolaisten ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden tutustumispäivissä, jolloin suuremmatkin ryhmät voivat osallistua lyhyemmissä ajanjaksoissa.

Lisäksi suunnitteilla on robotiikka-aiheinen pakohuone. Myös pakohuoneiden sisällyttäminen osaksi opintojaksoja esimerkiksi hyväksytty/hylätty-arviointimallilla on harkinnassa.

Tällöin suorituksen voisi hyväksyä osallistumisen perusteella, vaikka huonetta ei ehtisi ratkaista annetussa ajassa.

Pakohuoneiden käyttö sähkö- ja automaatiotekniikan koulutuksessa on vasta alkuvaiheessa, mutta kokemukset ovat lupaavia. Ne tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa teoreettista tietoa käytännössä, kehittää tiimityöskentelytaitoja ja parantaa ongelmanratkaisukykyä. Ne myös lisäävät mukavasti toiminnallisuutta oppimiseen.

Teksti: Ina Saarinen, opetusassistentti, Hämeen ammattikorkeakoulu