Markku Mäki pyöräilee viikottain Nokian Karaportin kampukselle töihin.
Liikkumisen vapaus toteutuu paremmin pyörällä kuin autolla.
Mäellä on mukava pyörä ja suojaavat varusteet.
Insinööri-lehti

Nokialainen polkee säästä välittämättä

Teknologiayhtiö kannustaa työntekijöitä käyttämään vihreitä kulkumuotoja matkalla työpaikalle. Lähes puolet saapuu töihin ainakin välillä lihasvoimin.

Syksyn kirpeyttä on jo ilmassa, mutta tuotekehitysinsinööri Markku Mäki polkee päättäväisesti Nokian Karaportin kampukselle pyörällä. Työmatka Vantaan Martinlaaksosta on 11 kilometriä, johon kuluu polkien puoli tuntia – tänään tosin navakan tuulen takia menosuuntaan 35 minuuttia. Vaikka lämpötila alkaa tippua, siinä on hyvätkin puolensa.

– Kesällä matkasta tulee sellainen hiki, että on pakko käydä suihkun kautta.

Kylmyys on voitettavissa vaatetuksella, ja Mäki polkee töihin ympäri vuoden. Talveksi hän asentaa pyöräänsä nastarenkaat.

– Ennen poljin vaikka 20 asteen pakkasessa, mutta nykyään lämpötilaraja on laskenut. Tosin niin kylmää ei ole ollutkaan viime talvina.

Helsingin seudun liikenne HSL palkitsi Nokian syksyllä Työmatkaliikkumisen edelläkulkija -tunnustuksella, sillä yritys kannustaa työmatkan tekoon kävellen, pyörällä, joukkoliikenteellä ja kimppa-autoilulla.

Mukavuus houkuttaa

Pyörämatkojen määrä on Mäellä parin vuoden aikana vähentynyt. Ennen hän pyöräili nelisen päivää viikossa töihin, nyt noin kerran viikossa. Tähän on vaikuttanut uuden auton osto.

– Ennen oli huono auto mutta hyvä fillari. Se oli paras motivaattori.

Ajallisesti automatka ei ole paljoa nopeampi, sillä siihen kuluu noin 25 minuuttia. Toisaalta polkemalla töihin Mäen ei tarvitse enää ulkoilla kotona. Autopäivinä hän käy muutaman kilometrin kävelylenkillä kotinsa ympäristössä.

Työmatkaa helpottaa se, että lähes koko reitin pääsee pyöräteitä pitkin.

– Nykyään se liikkumisen vapaus, joka autolla ennen oli, toteutuu paremmin pyöräillessä. Voi mennä, milloin haluaa, eikä tarvitse juuttua liikennevaloihin.

Auto jää kotiin

Nokia teki maaliskuussa 2017 lopussa tutkimuksen työntekijöidensä kodin ja työpaikan välisistä matkoista Espoon Karaportin kampuksella, jossa työskentelee 3 000 nokialaista. Tuhannesta vastaajasta vähintään joskus kolmasosa käytti pyörää, kolmasosa julkista liikennettä ja 20 prosenttia kimppakyytejä. Joka kymmenes ilmoitti kävelevänsä ainakin joskus.

Toisaalta vähintään joskus omaa henkilöautoa käytti 74 prosenttia työntekijöistä.

Etäisyys työpaikan välillä vaikutti liikennemuodon valintaan. Työntekijöiden yhdensuuntaisten työmatkojen keskipituus oli 23 kilometriä. Autoilijat tulivat työpaikalle keskimäärin 57:n, kimppa-autoilijat 12:n, bussin käyttäjät 5,2:n ja pyöräilijät 2,4 kilometrin päästä.

Yritys pyrkii lisäämään pyöräilyä suurten ryhmien väliseen kilometrikisaan osallistumalla ja tarjoamalla pyörähuoltopalveluita eri vuodenaikoina. Nokian ryhmä voitti tänä vuonna pyöräilyssä suurten joukkueiden minuuttisarjan. Pyöräilyn ja muun liikunnan määrällä on merkitystä työnantajalle.

– Työntekijät ovat terveempiä ja jaksavat paremmin. Kannustamme työntekijöitä myös tauottamaan työtään ja käyttää taukoja liikkumiseen, kertoo hr-asiantuntija Lauri Jaakkola.

Vaikutukset selviävät

Uuden seurantatutkimuksen työntekijöiden liikkumisesta Nokia tekee ensi vuonna. Siihen mennessä Nokia tavoittelee pyöräilyn osuuden kasvamista kymmeneen prosenttiin työmatkoista, kun viime vuonna se oli viisi prosenttia. Myös kimppakyytien ja julkisen liikenteen käyttö pyritään kaksinkertaistamaan.

Syksyn edetessä pyöräily vähenee, mutta noin viidennes vastaajista kertoi, että pystyvät pyöräilemään töihin ympäri vuoden.

– Kyllä niitä pyöriä on kymmeniä työpaikan pihalla talvellakin, Jaakkola huomauttaa.

Kaikkiin pyrkimykset eivät kuitenkaan vaikuta. Markku Mäki esimerkiksi pyöräili töihin jo ennen kuin Nokia alkoi todella edistää vihreitä kulkumuotoja. Hän epäilee, että työnantajan kannustus ei saa laajasti työntekijöitä vaihtamaan kulkuneuvoa.

– Pyöräilyyn pitää olla motivaatiota, ja siitä pitää nauttia. Ketään ei voi pakottaa siihen.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola, Insinööriliitto