David Brown pitää kädessään katodin raaka-ainetta elektrodien valmistuspisteessä.
Vetokaapissa syntetisoidaan elektrolyyttiä.
Laite valmistaa sylintereitä, johon kootaan akun komponentit.
Hansikaskaapissa kootaan akut.
David Lloyd ja Andras Kovacs testaavat akkuja kaupallisella laitteella.
Tulevaisuudessa akkuja ladataan ja puretaan yhtiön itse kehittämällä laitteella.
Insinööri-lehti

Natriumakut valtaavat sähköpyörät

Uudenlainen akkukemia tulee Suomesta ja otetaan maailmalla käyttöön aluksi liikenteessä.

Broadbit Batteries kehittää ennätyksellisen energiatiheitä metallisia natriumakkuja. Yleisesti käytettävä litiumioniakku varastoi energiaa noin 225 wattituntia kiloa kohden, kun taas natriumakku varastoi 300 wattituntia. Teoreettinen mahdollisuus on 400 wattituntia kilossa.

Litiumioniakkujen raaka-ainekustannukset kasvavat sitä mukaa kuin sähköautot yleistyvät. Natriumakun raaka-aineet maksavat siitä murto-osan, ja koko akun valmistuskustannukset ovat 40 prosenttia litiumioniakkua pienemmät kilowattituntia kohden.

Yhtiö sai natriumakun kemialle patentin viime vuoden syyskuussa. Vaikka kemia vaikuttaa litiumioniakkuun verrattuna ylivoimaiselta, sen tuominen markkinoille kestää.

– Uuteen liittyy paljon epävarmuutta. Tämä perustuu ainutlaatuiseen kemiaan, josta ei ole kirjallisuutta tai kilpailevia tuotteita. Luottamuksen muuri pitää siis ylittää validoinnilla ja testaamisella, sanoo toimitusjohtaja David Brown.

Komponenteista akkuihin

Broadbit keskittyy teknologian kehittämiseen. Liiketoiminta alkaa elektrolyytin, anodin ja katodin valmistuksesta tämän vuoden neljänneltä neljännekseltä alkaen.

Vuoden 2018 lopulla kolmannen osapuolen tarkoitus on valmistaa kokonaisia akkuja ja akkupaketteja Broadbitin kemialla. Valmiit akut otetaan käyttöön sähköpyörissä.

– Valitsimme sähköpyörät, koska meidän on helpompi toimittaa akkuja pienelle valmistajalle kuin esimerkiksi maailmanlaajuiselle BMW-konsernille, Brown vertaa.

Sähköpyörien jälkeen akkuja käytetään lennokeissa, ja kun tuotantoa saadaan laajennettua, myös sähköautoissa. Kaukaisessa tulevaisuudessa natriumakut tulevat sähkön varastointiin.

Kansainvälinen toimisto

Startupin toimitila sijaitsee Helsingin Viikissä. Tila koostuu pelkästä laboratoriosta. Toimitusjohtaja on häädetty työpisteineen yleiselle käytävälle.

Työntekijöitä on neljä. Kaikki edustavat eri kansallisuuksia: Brown on amerikkalainen, ja mukana on unkarilainen, britti ja suomalainen.
Teknologian kehityksessä ovat mukana saksalainen Fraunhoferin instituutti ja espanjalainen Alicanten yliopisto. Asiakasyritykset ovat salaisia, ja myös ne sijaitsevat ulkomailla.

– Haluamme olla lähellä asiakkaitamme, mutta kun asiakkaat sijaitsevat eri puolilla maailmaa, se ei onnistu missään. Suomi on hyvä paikka aloittaa startup, Brown sanoo.

Insinööri haussa

Alkukeväästä yhtiö aikoo hakea palvelukseensa insinööriä, joka tuntisi kemiaa. Insinöörin tehtäväksi tulee rakentaa ja ylläpitää suurta akkujen testilaitteistoa.

Broadbit perustettiin vuonna 2016, ja se on saanut tähän mennessä taakseen neljä enkelisijoittajaa Belgiasta, Ruotsista ja Suomesta. Lisäksi se on saanut Suomen valtiolta yrityslainaa.


Teksti ja kuvat: Janne Luotola, Insinööriliitto