Seppo Narinen nostaa toimitusta kuljetusrobotin kyytiin.
Automod-hankkeen voittajat kuljettavat tavaraa eri tavoilla.
Tommi Berg ja Ahmed Abdelazim esittelevät Autojoe-robotin ketteryyttä.
Insinööri-lehti tekniikka

Kuljetusrobotit palvelevat kaupunkilaisia

Kaksi kasvuyhtiötä kehittää lähilogistiikan tulevaisuutta, Contai kaupunkiin ja 4 the Drivers suljettuihin tiloihin.

Tavarantoimittaja työntää perinteisen rullakon pienen kasetin sisään ja lukitsee luukun. Kuljettaja nostaa kasetin sähköpolkupyörän perään hitsatulle lavalle, vie perille, laskee maahan ja kiitää pois. Kasetin toisella puolella on lokerikko, josta tavaran tilannut kuluttaja saa poimittua lähetyksen talteen omalla aikataulullaan.

– Tämä on last meter pikemmin kuin last mile -ratkaisu, kuvailee Contain toimitusjohtaja Seppo Narinen.

Erona markkinoilla oleviin ratkaisuihin kotimainen järjestelmä toimii minkä tahansa kokoisilla alustoilla ja millä tahansa kuljetusvälineillä missä tahansa epätasaisessa kuljetusympäristössä. Se sopii vaikka eurooppalaisen vanhankaupungin epätasaisille kujille. Kuljetusväline voi olla autonominen tai ihmisen ohjaama.

Vaikka konteilla ei ole muoto- tai kokovaatimuksia, niillä on yksi yhteinen käyttöliittymä: vaatimattoman näköinen metalliputki, joka on kiinni kuljetuslaitteessa. Siihen sisältyvät älyominaisuudet tarjoavat mahdollisuuden itsenäiseen kuljetukseen. Demotilanteessa lastaus ja purku tapahtui kauko-ohjaimella.

– Olemme voittaneet ympäri maailmaa kaikki kilpailut, joihin olemme osallistuneet, Narinen kehaisee.

Contai esitteli järjestelmäänsä Automod-hankkeen demopäivässä viime viikon torstaina. Contai oli hankkeen kilpailun toinen voittaja.

Mönkijä ajaa kaivoskäytäviin

Hankkeessa esitteli osaamistaan myös 4 the Drivers -yhtiö, joka on kehittänyt kuljetusrobotin vaativiin oloihin. Autojoe-robotti on saanut oppia marsmönkijästä ja pystyy liikkumaan kokoonsa nähden hankalissa ja epätasaisissa oloissa.

– Muistatteko sen tapauksen, kun lapsia jäi jumiin luolastoon Thaimaassa? Tällaisella laitteella voitaisiin pelastaa jumiin joutuneita ihmisiä, toimitusjohtaja Tommi Berg havainnollistaa.

Laite on tarkoitettu suljettuihin ympäristöihin, kuten varastohalleihin tai kaivoskäytäviin. Niissä sääntely on helpompaa kuin julkisessa liikenteessä, joten kaupallisten sovellusten kehittäminen niihin on nopeampaa.

Kehittäjät vertasivat robottiaan Espoossa käytössä oleviin Starship Technologiesin ruoankuljetusrobotteihin. Autojoe pystyy kulkemaan hankalimpien esteiden yli.

Demotilanteessa robottia ohjattiin kauko-ohjaimella, mutta robotista on tulossa autonominen.

Palveluja voi saada kontista

Kumpikin robotti voi hyödyttää kaupunkia ja kaupunkilaisia. Contain kuljetusratkaisu tekee mahdolliseksi erilaiset mobiilit palvelukontit, kuten kirjastopalvelut, ruokatoimitukset, kuormalavat tai jäteastiat. Ideana on, että kallista kuljetusrobottia ei tarvitse seisottaa siellä, minne palvelu viedään, vaan se voidaan jättää kontissa paikoilleen.

– Palvelu voi olla vaikka mobiili pop up -kirjasto, Narinen ideoi.

Toistaiseksi tämä on vasta ajatuksen asteella.

4 the Driversin robotti sen sijaan on suunnitellut yhteistyötä Helsingin kaupungin kunnossapitoyhtiö Staran kanssa. Työntekijät voivat lastata puistosta tyhjentämiensä jäteastioiden sisällön robottiin, joka kuljettaisi pussit kierrätysjakeen mukaiselle keräysasemalle.

– Robottien vaikeutena ovat huoltoajoneuvot, jotka tukkivat puistoteitä. Mutta ne ovat ongelmia myös puiston käyttäjille, koska ne vievät tilaa liikkujilta, Berg sanoo.

Kumpikin voittaja jatkaa Automod-hankkeessa ja kehittää tuotettaan edelleen. Automod on Forum Virium Helsingin, Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Espoon kaupungin hanke.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola

Klo 11:08 korjattu: Kokeilua Staran kanssa ei ole vielä tehty.