Monet korkeakoulutusta vaativat alat naisistuvat pikkuhiljaa ja naisten määrä kasvaa myös perinteisesti miesten tontiksi mielletyillä aloilla. Insinöörien joukossa naisia on kuitenkin vielä vähän, ja lisääkin saisi tulla. Luvassa on kovaa työtä ja kansainvälisiä pelikenttiä.
Tekniikan ja liikenteen alan naisopiskelijoiden määrä on pysynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana ennallaan. Ammattikorkeakoulujen insinöörikoulutuksen aloittavista viitisentoista prosenttia on naisia.
– Insinöörikoulutukseen olisi hyvä saada lisää opiskelijoita, myös naisia, toteaa puheenjohtaja Tauno Kekäle Arenen eli ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston tekniikan ryhmästä.
– Tulossa on myös uusia tekniikan aloja, jotka liittyvät perinteisesti naisvaltaisiin töihin, muun muassa sosiaali- ja terveysalaan, kaupan alaan ja liikuntaan. Silloin on etua, jos insinöörillä on molempien alojen osaamista.
Alalle hakeutuvilta kaivataan aitoa kiinnostusta alaan sekä hyvää tai keskimääräistä parempaa matematiikan ja fysiikan osaamista. Kansainvälinen työskentely tekniikan alalla on nousussa, joten tulevien insinöörien pitää osata toimia myös vieraissa kulttuureissa.
Kansainvälisyys vaatii kielitaitoa
Kansainväliset pelikentät ovat tuttuja myös Fortumilla ydinvoiman tutkimusjohtajana työskentelevälle Kristiina Söderholmille. Hän valmistui diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta ja väitteli myöhemmin tohtoriksi Lappeenrannassa.
– Useimmilla insinöörialoilla työt eivät ole enää vain Suomessa. Itse matkustan joka kuukausi erilaisiin tilaisuuksiin jonnekin päin maailmaa. Kieliä pitää osata, erityisesti englantia, Söderholm kertoo.
Söderholm ei tuntenut opiskellessaan olevansa ”väärällä” alalla, vaikka suurin osa opiskelukavereista olikin miehiä. Opiskeluajoilta jäi päinvastoin hyviä kokemuksia ja tiivis naisporukka, joka pitää edelleen yhteyttä. Sen sijaan valmistumisen jälkeen miehillä tuntui olevan pieni etulyöntiasema.
– Naisena pärjää kuitenkin hyvin, kun vaan ottaa tiukasti oman paikkansa. Tälläkin alalla tarvitaan hyviä kommunikaatiotaitoja, ja siinä naiset ovat yleensä parempia kuin miehet. Nyt, kun on jo edennyt uralla pidemmälle, on hyväkin olla nainen, sillä ovet ovat auki moneen suuntaan.
Töitä on tulevaisuudessa
Tekniikan ja liikenteen alalla on valoisat työllisyysnäkymät. Opetus- ja kulttuuriministeriön tilastojen mukaan seuraavien 15 vuoden aikana ala kasvaa, mutta lähes puolet insinööreistä jää eläkkeelle, joten alalle tarvitaan 25 000 uutta tekniikan osaajaa.
– Se on kymmenkertainen määrä verrattuna esimerkiksi kaupan alaan ja kaksikymmenkertainen määrä verrattuna kulttuurialaan, sanoo Kekäle Arenesta.
Ydinvoiman tutkimusjohtaja Kristiina Söderholm kannustaa alaa harkitsevia ottamaan selvää, mitä kaikkea insinööriopintojen pohjalta voi tehdä.
– Tämä on todella mielenkiintoinen ala, jolla on valtavasti mahdollisuuksia. Kun perustiedot ovat hallussa, voi itse valita, haluaako suuntautua vaikkapa bisnekseen vai tutkimukseen. Pitää vain valmistautua tekemään paljon töitä ja puskea eteenpäin.
Teksti: Riitta Säteri