Heltissä ei käytetä valkoisia takkeja.
Tiina Al-Ani kertoo, että terveysongelmia voidaan ehkäistä valmennuksella.
Juha Nieminen kertoo, että yhtiö panostaa ensi vuonna teknologiseen kehitykseen.
Insinööri-lehti

Heltti parantaa terveitä

Terveysalan kasvuyritys Heltti käänsi työterveyden päälaelleen. Se ei keskity parantamaan sairaita vaan pitämään työntekijät terveinä kiinteällä kuukausimaksulla.

– Ammoisina aikoina kiinalaisissa kylissä maksettiin lääkärille vain terveistä ihmisistä. Tähän periaatteeseen Heltti haluaa tukeutua, kertoo myyntipäällikkö Tiina Al-Ani.

Kuukausilaskutukseen perustuva toimintamalli helpottaa työnantajan budjetointia sekä auttaa pitämään ihmiset terveenä ja tuottavassa työssä.

Työntekijä hyötyy ennakoivasta yhteydenpidosta. Hänelle järjestetään vuosittain sähköinen terveystarkistus ja tarpeen mukaan hyvinvointivalmennusta, kuten uni- ja elämäntapavalmennusta, työfysioterapeutin tai työterveyspsykologin palveluja.

– Toimintamallimme on suunnattu erityisestä ajatustyöläisille, joilla useat ongelmat liittyvät johtamiseen, työn organisointiin ja työssä jaksamiseen, sanoo operatiivinen johtaja Juha Nieminen.

Etäyhteys madaltaa kynnystä

Digitaaliset palvelut ovat kolminkertaistaneet yhteydenotot Heltin työterveyshuoltoon verrattuna perinteisiin palveluihin. Kynnystä ovat madaltaneet muun muassa chat- ja puhelinyhteys omalle työterveyshoitajalle.
Heltti ennakoi terveydentilan muutoksia ja puuttuu orastaviin ongelmiin valmennuksella.

– Jos menee perinteiseen työterveyshuoltoon uniongelman vuoksi, työterveyslääkäri antaa sairauslomaa ja unilääkereseptin. Maalaisjärjellä voi ajatella, ettei niin löydetä uniongelman perussyytä. Meillä pääsee suoraan työterveyspsykologille, etsitään syy ja ohjataan valmennukseen, Al-Ani sanoo.

Suuri osa terveydenhoidosta onnistuu etäyhteydellä. Psykologi valmentaa verkon kautta ensimmäisen tapaamisen jälkeen. Lääkäri taas saattaa arvioida hoidontarpeen tai diagnosoida taudin jo oireiden kuvailun tai valokuvan perusteella. Heltin vastaanotoista 65 prosenttia järjestetään verkossa.

– Kun ihmiset ovat tottuneet etähoitoon, heille joutuu erikseen perustelemaan, jos heidät pitää pyytää jossakin tilanteessa paikalle, Nieminen sanoo.

Mittaaminen kannustaa liikuntaan

Älylaitteet ovat tärkeä osa terveydenhoitoa. Monet yritykset ottavat Fitbitin aktiivisuusrannekkeen osaksi työterveyspakettia, jonka avulla voi seurata askelmääriä, unta ja stressiä. Tämä helpottaa elintapojen muuttamista.

– Mittaaminen aktivoi ihmisiä, Nieminen tiivistää.

Syksyllä Heltin asiakasyritykset kisasivat kävelyaktiivisuudesta. Kampanjan aikana yritysten työntekijöiden mitattu askelmäärä kasvoi entisestä 49 prosenttia.

– Nimenomaan ne, jotka eivät normaalisti liikkuneet, alkoivat kulkea jalkaisin, Nieminen kertoo.

Teknologia kuuluu terveydenhoitoon

Heltti lisää painotustaan teknologiaan. Ensi vuoden alussa aloittava teknologiajohtaja keskittyy mobiilisovelluksen, chatin kautta tapahtuvan etähoidon ja erilaisten mittarien kehittämiseen. Kertyvän tiedon perusteella parannetaan terveyspalveluita.

Työntekijöitä helsinkiläisessä yrityksessä on nyt 25, ja tammikuun loppuun mennessä määrä kasvaa 30:een. Haussa on muun muassa pari koodaajaa teknologiatiimiin.

Liikevaihdoksi muodostuu tältä vuodelta noin 1,2 miljoonaa euroa. Liiketuloksesta tulee tappiollinen, koska yritys kasvaa voimakkaasti. Asiakasmäärä on kolminkertaistunut vuodessa. Toimitiloja perustetaan ensi vuonna Ouluun sekä mahdollisesti Turkuun ja Vantaalle.

Kasvava yritys on järjestänyt rahoituskierroksia, joihin työntekijät ovat saaneet osallistua. Työntekijöistä 15 omistaa osuuden yrityksestä.

– Näkyy selvästi, että porukka kokee firman omakseen, Nieminen sanoo.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola, Insinööriliitto