Eskolanmäen peruskoulu Kouvolassa
Insinööri-lehti koulutus

Tytöt päihittivät pojat ongelmanratkaisussa

Suomen kahdeksasluokkalaiset ovat maailman kärkeä monilukutaidossa ja ohjelmoinnillisessa ajattelussa.

Kahdeksasluokkalaiset sijoittuivat 14 maan joukossa neljänneksi nuorten monilukutaidon tutkimuksessa. Ohjelmoinnillisen ajattelun osaamisessa he sijoittuivat yhdeksän maan joukossa kolmanneksi.

Monilukutaidon arvioinnissa erinomaisen tason saavutti 30 prosenttia suomalaisista oppilaista. Heikko monilukutaito oli 28 prosentilla, ja heistä enemmistö oli poikia.

Ohjelmoinnillisen ajattelun testi koetteli taitoa jakaa ongelmia pienempiin osiin ja lähteä hakemaan ratkaisua sitä kautta. Suomi oli tutkimuksessa ainoa maa, jossa tyttöjen pistemäärän keskiarvo ylitti poikien pistemäärän.

Tulokset käyvät ilmi eilen julkaistusta Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen toteuttamasta ICILS-tutkimuksessa (International Computer and Information Literacy Study). Arviointiin osallistui Suomessa 145 koulua, 2 546 oppilasta ja 1 853 opettajaa.

Insinööriliitto on pyrkinyt lisäämään tyttöjen innostusta tekniikan aloista Tytöt ja tekniikka -seminaarisarjallaan.

Kuva: Elena Noeva /Mostphotos