Insinööri-lehti tekniikka

Posti sähköisti kuorma-auton

Suomen ensimmäinen tavaraliikenteessä käytettävä sähkökuorma-auto kävi alun perin dieselillä.

Posti on ottanut jakeluliikenteessään käyttöön muunnellun kuorma-auton. Yhtiöllä on ennestään satoja sähköajoneuvoja eri kokoluokissa. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun dieselkäyttöinen muutettiin sähköllä toimivaksi.

Kuorma-auton muuntamiseen tarvittava kustannus on karkeasti noin puolet uuden sähkökuorma-auton hinnasta. Hinnan odotetaan laskevan.

Jos muunnetulla ajoneuvolla tehtävät testit Tampereella osoittavat, että ajoneuvo on luotettava, Suomessa voidaan muuttaa satoja ajoneuvoja sähköisiksi.

Muutaman vuoden vanhat dieselkuorma-autot voivat saada uuden elämän sähköisinä.

Postin käytössä olleeseen vuosimallin 2016 kuorma-autoon asennettiin 200 kilowatin kestomagneettimoottori ja 150 kilowattitunnin lfp-akusto. Auton arvioitu kulutus on 70 kilowattituntia kesällä ja noin 110 kilowattituntia talvella sadalla kilometrillä. Toimintamatka on lämpötilasta ja lämmityksen käytöstä riippuen noin 150 kilometriä. Auto on suunniteltu käytettäväksi kaupunkijakelussa.

Auto on osa VTT:n koordinoimaa sähköisen raskaan liikenteen Six hove -innovaatioklusteria.  Postin tilaaman auton toteutuksesta, teknologiasta ja muuntamisesta vastasivat Etrucks ja Keulink.

Kuva: Posti