Verston Eestin operoimalla Rail Baltica -ratatyömaalla on käytössä neljä kaivinkonetta, joihin on asennettu Novatronin Xsite Pro 3d -koneohjausjärjestelmä. Se näyttää tarkat 3d-piirustukset suoraan työkoneen näytöllä, mikä helpottaa kuljettajien työtä isoissa ja vaativissa infrarakennushankkeissa.
Hankkeessa hyödynnetään avointa rakennustietomallinnusta eli openbim-menetelmää. Sen avulla kaikki suunnitelmat ja rakentamisen tiedot tallennetaan yhteiseen digitaaliseen malliin. Työmaan eri osapuolet voivat tarkastella ja päivittää tietoja reaaliajassa, mikä helpottaa työn suunnittelua, toteutusta ja laadunvalvontaa.
Rail Baltica on Baltian maiden yhteinen liikennehanke, jossa rakennetaan uusi ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Syksyllä 2024 Verston voitti tarjouskilpailun rataosuudesta Soodevanhen ja Kangrun välillä. Osuus on teknisesti haastava, sillä rata kulkee viiden kilometrin matkan 55–75 metriä leveässä ja jopa kymmenen metriä syvässä avokaivannossa.
Kuva: Stanislav Sablin /Mostphotos