Suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Rambollin toteuttamassa tuoreessa tutkimuksessa on ensimmäistä kertaa maailmassa vertailtu liikennepalvelun käyttäjien ja keskivertokaupunkilaisten matkustuskäyttäytymistä.
MaaS (Mobility as a Service) eli liikkuminen palveluna yhdistää liikkumismuodot kaupunkipyöristä vuokra-autoihin. Tutkimuksen perusteella valtaosa matkoista tehdään joukkoliikenteellä.
Whimpact-tutkimuksessa tarkasteltiin anonyymia dataa yli vuosi sitten Helsingissä lanseeratusta Whim-palvelusta, jossa on yli 70 000 rekisteröitynyttä käyttäjää.
Ne helsinkiläiset, joilla on vastaavat väestötiedot kuin Whimin käyttäjillä, tekivät 48 prosenttia matkoista joukkoliikennettä hyödyntäen. Whim-palvelun käyttäjät taittoivat matkoistaan 73-prosenttisesti joukkoliikenteen avulla.
– Tutkimus osoittaa, että joukkoliikenne on ylivoimaisesti käyttäjien suosituin kulkumuoto, vaikka palvelun kautta on tarjolla muitakin kulkumuotoja edullisesti, kertoo Rambollin älykkään liikkumisen kansainvälisistä palveluista vastaava johtaja Jukka-Pekka Pitkänen.
Taksilla Whim-käyttäjät tekivät matkoistaan 2,4 prosenttia. Se on yli kaksi kertaa useammin kuin keskimäärin Helsingissä. Monet palvelun käyttäjät pitävät taksin ja vuokra-autojen saatavuutta kannustimena omistusautosta luopumiseen, mikä vähentää yksityisautoilun määrää.
Lisäksi Whimin käyttäjät hyödyntävät kaupunkipyöriä liityntäliikenteeseen.
Palvelu laajenee tänä vuonna muualle Suomeen sekä maailmalla 16 eri paikkaan, kuten Singaporeen ja Yhdysvaltoihin.
Kuva: Alexandr Chernyshov /Mostphotos