Insinööri-lehti

Kampanja kannustaa työelämän uudistamiseen

Työelämän kehittämiseen kannustava Sano kyllä! -kampanja käynnistyy maanantaina 22. kesäkuuta. Sen tavoitteena on innostaa kaikkia suomalaisia omilla työpaikoillaan ja omalla esimerkillään tarttumaan työelämän muutoshaasteisiin. Syksyllä jatkuva kampanja sisältää radio- ja verkkomainontaa.

Sanokyllä.fi -kampanjasivustolla muistutetaan, että jokainen voi vaikuttaa oman työnsä kehittämiseen – unohtamatta kuitenkaan koko työyhteisön merkitystä muutoksen mahdollistajana. Sivustolta löytyy myös leikkimielinen ”Millainen työelämän uudistaja olet?” -testi.

– Kesällä monella on aikaa miettiä omia tavoitteitaan ja mitä tulevaisuudelta odottaa. Sano kyllä! -kampanjalla muistutamme, että meiltä odotetaan nyt uudenlaista asennetta työelämän muutoksiin. Muutos ei ole yksilösuoritus vaan joukkuepeliä. Paras hyöty saadaan aikaan, kun kaikilla osapuolilla on yhteinen näkemys siitä miksi muutosta tehdään, toteaa hankejohtaja Margita Klemetti työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Kampanja on osa työ- ja elinkeinoministeriön koordinoimaa Työelämä 2020 -hanketta. Sen tavoitteena on, että Suomen työelämä olisi Euroopan paras vuonna 2020. Huipulle kipuaminen edellyttää sopeutumista uuteen toimintaympäristöön ja kehittymistä erityisesti johtamisen, innovoinnin ja digitalisaation saralla.

– Työyhteisöissä uudistuminen edellyttää henkilöstön osallistamista ja olemassa olevien resurssien hyödyntämistä. Onnistuminen riippuu siitä, kuinka usein sanomme uudistumiselle kyllä. Yhdessä innovoiminen synnyttää enemmän ideoita sekä vahvistaa yhdessä tekemisen kulttuuria. Avoimuus ja vuorovaikutus luovat maaperää kokeiluille ja muutosten läpiviemiselle. On kitkettävä pois sellaisia rakenteita, jotka estävät luovuuden ja uudistumisen, Klemetti toteaa.