Otso 4 -veturi liikkuu ilman ihmisen valvontaa.
Insinööri-lehti tekniikka

Autonominen juna suoritti testin Voikkaalla

Proxion suoritti raideliikenteen korkeimman automaatiotason kenttätestin alkuviikosta.

Kotimainen teknologiayhtiö Proxion testasi raiteilla teollisuuden tarpeita varten kehitettyä kuljetuskonseptia. Kenttätestissä Voikkaalla Kouvolassa kokeiltiin sisälogistiikan toimintaa suljetulla alueella.

Automaation taso oli nelosluokkaa eli valvomatonta automaatiota. Junayksikkö kykenee itsenäisiin päätöksiin esimerkiksi tasoristeyksessä. Juna pystyy kääntämään vaihteita 4g-yhteyden avulla.

Testikäytössä ollut veturi on Teräspyörän modernisoitu Otso 4. Veturi toimii sähköllä ja on varustettu akuilla. Junan ja radan välinen kommunikaatio tapahtuu Proxionin kehittämän ohjelmiston avulla.

Tulevaisuudessa tekniikalla voidaan automatisoida esimerkiksi laivojen purkua satamissa.

Kehityksessä on mukana 20 kotimaista yritystä ja organisaatiota, kuten Business Finland ja VTT.

Kuva: Proxion