Insinööri-lehti

Hyvän työuran peruspalikoita

Usein hyvään työuraan mielletään kuuluvaksi hyvä koulutus, mukava työporukka, haastavat ja mielenkiintoiset tehtävät ja kohtuullinen korvaus tehdystä työstä. Paljon puhutaan myös esimiestaidoista ja hieman harvemmin alaistaidoista, eli yleisemmin työelämätaidoista.

Etenkin kesäaikaan varttuneempi väki kauhistelee kilvan nuorten heikentyneitä työelämätaitoja. Ei tulla töihin ajoissa, ollaan puhelimella tai netissä päivät, eikä tartuta toimeen ainakaan oma-aloitteisesti. Annetaan ymmärtää, että nuorempi sukupolvi ei oikein ymmärrä, mitä töissä käyminen tarkoittaa.

Samaan aikaan raportoidaan, että kesätyöpaikkoja on tarjolla entistä vähäisempi määrä. Heikoimmassa asemassa ovat lukiolaiset ja ammattikoulua käyvät nuoret.
Usein sanotaan, että työelämätaidot pitäisi opettaa kotona tai koulussa. Kai se pian on pakko, jos niitä ei pääse työpaikalla oppimaan.

Tästä tulee mieleen vanha vitsi koulun Cooperin testistä. Kerran vuodessa katsotaan, kuinka pitkälle 12 minuutin juoksulla pääsee, mutta testikertojen välillä ei pääse harjoittelemaan. Vitsin mukaan yhtä järkevää olisi testata vuosittain oppilaan japaninkielen taitoja ilman, että lukujärjestyksessä on tuntiakaan japaninkieltä.

Samoin on vähän turha saarnata nuorten heikkenevistä työelämätaidoista, jos niitä ei missään vaiheessa pääse harjoittelemaan. Vanhan sanonnan mukaan työ tekijäänsä opettaa. Näin se on: työelämän taidot opitaan tai niihin harjaannutaan työpaikoilla tekemällä, ei kirjoista lukemalla tai isän ja äidin neuvoja kuuntelemalla.

Syksyllä käynnistyy monella työpaikalla vuoden 2018 toiminnan budjetointi. Useissa yrityksissä varmasti otetaan kesäksi insinööriopiskelijoita, mikä on erityisen hieno asia. Varmasti olisi myös fiksua pohtia, löytyisikö omalla työpaikalla sopivia tehtäviä toisella asteella opiskeleville.

Tommi Grönholm
Insinööriliiton järjestöjohtaja