Raketeissa on sitä jotain. Kukapa ei haluaisi vähän kaasutella isolla menopelillä. Hyvänä uutisena voin kertoa, että henkilöauton hyötykuormasuhde yltää avaruusraketin tasolle jo reilussa parissakymmenessä vuodessa, jos kehitys jatkuu nykyistä vauhtia.
Apollo-ohjelman kantoraketti Saturn V painoi 2,95 miljoonaa kiloa ja pystyi viemään Kuuhun 41 tonnin hyötykuorman. Massasta oli siis tarpeellista lopulta 1,4 prosenttia. Suhdeluku oli heikko, mutta kylmän sodan aikaisessa kilpajuoksussa avaruuteen millään ei ollut väliä.
Jotain samaa tuntuu olevan autojen kehityksessä. Vastikään uutisiin nousi tapaus, jossa uuden auton ostanut helsinkiläismies tajusi ostosreissullaan, ettei saa enää ajaa kaupan pysäköintihalliin. Hallin painoraja on kaksi tonnia, ja uusi auto painaa 2,4 tonnia.
Kuukausittain tuhannet suomalaiset hankkivat itselleen uuden auton ja pääsevät sovittelemaan menopeliään ajokaistalle ja pysäköintialueen ruutuun.
Maantielaivat muuttuvat painovesitankeiksi.
Euroopan viime vuonna myydyin auto, vuonna 2020 tuotantoon tullut Tesla Model Y painaa pitkän kantaman akuilla 2 054 kiloa. Keskimääräinen suomalaismies painaa pyöristäen 90 kiloa. Hyötykuorma on tällä yhdistelmällä reilut neljä prosenttia auton painosta. Joskus kyydissä voi toki olla muitakin, toisaalta jonkun muun kuskiksi lähtevä ei ole hyötykuormaa edes oman painonsa vertaa.
Toista oli ennen, ja osin ihan hyvässä mielessä. Suomen yleisin auto-ostos oli vuosien ajan Volkswagen Kupla. Vuonna 1945 tuotantoon tulleen kansanautoon mahtui kaksi aikuista ja kolme lasta sekä hieman tavaraa. Siitä, mitä ja paljonko Kuplaan mahtui, on lauottu vitsejä ja järjestetty kisoja. Joka tapauksessa tuo vuosikymmeniä palvellut menopeli painoi alta 800 kiloa. Mies painolastina hyötykuorman osuus oli 11 prosenttia.
Vuodesta 1945 vuoteen 2020 on kestänyt 75 vuotta. Sinä aikana hyötykuorman osuus esimerkkiautojen painosta on tippunut seitsemän prosenttiyksikköä. Se tekee noin 0,093 prosenttiyksikköä vuodessa. Ei kestä tällä vauhdilla kuin vuoteen 2048, kun autot saavuttavat kuuraketin hyötykuormasuhteen.
Useimmilla muilla aloilla kehitys tuo tehokkuutta, mutta maantielaivat muuttuvat painovesitankeiksi. Meidän jälkeemme tulevat sukupolvet varmaan lisäävät autoon työpisteen, kahvilan, elokuvateatterin, kylpylän ja kuntosalin. Koska turvallisuus on tärkeää, koriin valetaan massaa myös siltä varalta, että kylkeen tömähtää toinen kymmentonninen panssarihenkilöajoneuvo.
Ja ehkä vajaan sadan vuoden päästä henkilöautolla pääsee kuuhun. Silloin edes karvalakkimallista ei voi karsia säteilysuojia ja happilaitteita.
Janne Luotola
Insinööriliiton tiedottaja