Insinööri-lehti

Huijaaminen on rumaa

Saimme me suomalaisetkin sitten ikioman huijausskandaalin, kun lehdet kertoivat, että Nokian Renkaat on vuosikausia manipuloinut erilaisia rengastestejä. Lehtitietojen mukaan menetelmä on ollut sangen yksinkertainen; yritys on lähettänyt alan ammattilehtien testeihin paranneltuja renkaita, joita ei kaupan hyllystä edes saa.

Kelpaa sitä Saksanmaalla testeissä ottaa mittaa nokialaisen kumin vesiliirto-ominaisuuksista ja Lapin hangella kitkarenkailla painaa jarrua surutta pohjaan, kun tietää, että auton alla onkin oikeat superrenkaat, joita ei ole kenelläkään muulla. Eikä tule, kun sellaisia ei ole tarkoitus valmistaakaan testirenkaita enempää.

Työmaalla otimme tiedon nokialaisista huijareista vastaan tyrmistyneinä. Ja kyllä meitä vähän myös nolotti, sen verran paljon tuli taannoin irvailtua saksalaisten autonvalmistajien päästöhuijauksille.

* * *

Perjantain kahvitunnilla arvuuttelimme syitä moiseen filunkipeliin. Ymmärtäähän tuon noin päällisin puolin; rengastestit ovat tärkeä osa yrityksen brändiä ja mainontaa.

Kyllä Auto Zeitungin testivoittajaa on paljon helpompi markkinoida kuluttajalle kuin viitosta tai kuutosta. Markkinoinnilla on positiivista vaikutusta myyntilukuihin, mikä puolestaan heijastuu yrityksen pörssikurssiin ja maksettuihin osinkoihin.

Niemisen mukaan unohdimme yhden tärkeän asian, nimittäin yritysten avainhenkilöiden nauttimat optio-ohjelmat.

– Mitä herrat eivät tekisi miljoonaoptioidensa eteen. Ja tässä asiassa suomalainen ei ole saksalaista kummempi. Yrittäisivät edes hävetä, hän meuhkasi.

* * *

Samaan hengenvetoon totesimme, että aivan kaikessa bisneksessä huijaaminen ei vaan onnistu. Nämä rakennushommat etenkin tienrakennuspuolella ovat esimerkiksi sellaisia, joissa petkutuksesta kärähtää enemmin tai myöhemmin.

Otetaan esimerkiksi vaikka kevyen liikenteen sillan rakentaminen. Ehkä leipätaikinaan voi edelleen laittaa puolet petäjäistä, mutta meidän hommissa ei voi tinkiä betonin laadusta eikä teräksen määrästä, oli firman osakekurssi menossa mihin suuntaan tahansa.

Niin että meidän työmaalla ei sutta ja sekundaa tehdä, silta kestää sen minkä olemme luvanneet. Siihen voi luottaa raskaampikin jalankulkija.

* * *

Loppupäivästä mietimme, jääkö Nokian Renkaiden tapaus ainoaksi laatuaan vai paljastuuko Suomessa lisää yritysten tekemiä huijauksia. Vanha Nieminen oli oitis nokkelana ja totesi, että olisihan se vallan kauheaa, jos vaikka Altia kärähtäisi petkutuksesta.

Niemisen mukaan muun muassa alkoholiprosentilla huijaaminen olisi hyvinkin helppoa. Perinteisen ja aidon Koskenkorvapullon kyljessä komeilee alkoholiprosentti 38, muka mikä estää firmaa lantraamasta sitä tuotannossa vaivihkaa muutamalla prosenttiyksiköllä.

– Se olisi paljastuessaan katastrofi. Moni käyttäjä joutuisi kalibroimaan sisäisen alkometrinsä uudelleen. Tosin sitä on joutunut tekemään vanhemmiten muutenkin, hän totesi.