Marko Tikkanen oli asentamassa Vonkaputousta Linnanmäelle.
Kävijät kastuvat Vonkaputouksessa.
Vuoristorata on Tikkasen suosikkilaite.
Vaunuja huolletaan vuoristoradan alla.
Insinöörit keksivät rakentaa Salaman Hurjakurun päälle.
Insinööri-lehti

Työpaikalla kiljutaan riemusta

Insinööri huolehtii, että Linnanmäen laitteet toimivat ja kävijöillä on hauskaa.

Ihmiset kiljuvat ja huvipuistolaitteet kolisevat. Käyttöpäällikkö ja sähkökäytön johtaja Marko Tikkanen kiertää huvipuistoa ja vilkuilee ympärilleen. Hän kiinnittää huomionsa Tulirekeen, jonka fingeri eli taaksepäin valumisen estävä turvakappale kilkattaa metallia vasten.

– Pitää lähettää viestiä pojille, että korjaavat sen. Se ei ole vaarallista mutta pitää ikävää ääntä.

Insinööri tekee huvipuistossa enimmäkseen tällaista näkymätöntä työtä, jonka tarkoitus on pitää laitteet toiminnassa.

Vuosia sitten Vonkaputouksessa oli vika, jolloin hänen työnsä sitä vastoin huomattiin.

– Kun sain vian korjattua ja kävelin laitteelta pois, porukka taputti. Tuli puna nuoren pojan poskille!

Riemu tarttuu

Vuoristoradan alla tuoksuu tervalta. Telineet vavahtelevat, kun vaunu syöksyy yli, ja kyydistä kuuluu kiljahduksia.

– Asiakkaiden hyvä fiilis tekee työpäivistä mukavia.

Tikkanen on tehnyt lähes koko uransa Linnanmäellä. Hän harjoitteli koneenkäyttäjänä vuonna 2000 ja pääsi kesätöihin tekniselle puolelle seuraavana vuonna. Lopulta vuonna 2004 hän valmistui sähköinsinööriksi Kuopion ammattikorkeakoulusta, ja seuraavasta vuodesta lähtien hän on ollut nykyisessä tehtävässään.

Linnanmäellä työskentelee teknisissä palveluissa reilut 20 henkeä. Huvipuiston aukioloaikana paikalla on aina laiteasentaja ja sähköasentaja valmiina korjaamaan mahdollisia vikoja.

Kärpänen kiusaa

Insinöörin työ on pitkälti ongelmanratkaisua. Palkitsevimpia hetkiä työssä ovat tilanteet, kun laitteiden pysähtymisen syy saadaan selvitettyä.

Turvallisuusjärjestelmät pysäyttävät laitteet automaattisesti, jos ratojen varsien antureilta ei tule tietoa.

– Syy voi olla esimerkiksi se, että kärpänen on lentänyt valosilmään, Tikkanen sanoo ja osoittaa Hurjakurun antureita.

Aivotyöskentelyä tarvitaan myös suuriin suunnitelmiin. Koskenlaskurata Hurjakurulle ei tahtonut aikoinaan löytyä tilaa, mutta uusi laite piti saada.

– Kyseenalaistettiin se, miksi tilaa ei ole. Vastaus oli, että koska laitteet on rakennettu yhteen kerrokseen. Silloin tajuttiin, että päällekin voi rakentaa.

Magia kieputtaa

Vuodenajat vaikuttavat tehtäviin. Talvella pidetään puolet vuosilomasta ja viedään loppuun seuraavan kesän suunnitelmia.

Keväällä laitteet asennetaan paikoilleen ja testataan. Se voi olla ennen avaamista jopa kiireisempää aikaa kuin kesä, jolloin puisto herää eloon.

Syksyllä budjetoidaan seuraavaa vuotta, tutustutaan maailman huvipuistoihin ja tehdään laitehankintoja.

Uusin laitehankinta on karusellimainen Magia. Se nostaa kävijät ilmaan ja kieputtaa voimakkaasti, jolloin ammattimiehelläkin menee helposti pää pyörälle.

– Toimenkuvaani kuuluu kuitenkin laitteiden testaaminen, joten en minä jätä sitäkään testaamatta.

Tikkasen suosikki on Vuoristorata, joka on toiminut jo 66 vuotta.

– Se on pysynyt hyvässä kunnossa, kun olemme pitäneet siitä hyvää huolta.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola, Insinööriliitto