Pirjo Suhosen mielestä ihmisellä pitää olla tavoitteita
Ville-Veikko Rantamaula esitteli työelämän edunvalvonnan pelikentän
Insinööri-lehti

Tehdään eikä vain meinata

Suomalaisen Ivana Helsinki –tuotemerkin siskonsa kanssa luonut Pirjo Suhonen kehottaa ihmisiä tekemään, eikä vain peri suomalaiseen tapaan suunnittelemaan, kartoittamaan, raportoimaan – ja vielä kerran puntaroimaan kaikkia mahdollisia näkökulmia. Suhosen teeseihin kuuluu tekemisen lisäksi perheyrittäjyys, oma jutun löytäminen, arvostuksen ja kiinnostuksen lunastaminen, vastuunjakaminen, kansainvälistyminen, positiivisuus, oman tietämättömyyden myöntäminen, kyseenalaistaminen, liian kohteliaisuuden unohtaminen sekä kunnianhimon ja intohimon symbioosi.

YTN:n kaupan ala on syksyn aikana kiertänyt yrityksissä tapaamassa jäseniä ja kuulemassa kentän näkemystä. Syksyn kierrokseen kuului maakuntatilaisuuksia, joista viimeinen järjestettiin Helsingissä viime viikolla. Otsikolla ”Käynkö minä kaupaksi, millainen on kaupan alan tulevaisuus” kokoonnuttiin kuulemaan alan ajankohtaiskatsaus ja Ivana Helsingin tuottaja Pirjo Suhosen innostava puheenvuoro itsensä brändäämisestä sekä oman osaamisen ajan tasalla pitämisestä muuttuvassa ympäristössä.

Kehityksessä mukana

Tilaisuuden avanneen YTN:n kaupan alan projektiryhmän vetäjä Ville-Veikko Rantamaulan mukaan projektin tavoitteena on saada kaupan alan ylemmille toimihenkilöille työehtosopimus vuoteen 2016 mennessä. Rantamaula muistuttaa, että tällä hetkellä kaupan alan ylempiä toimihenkilöitä ei työpaikoilla tunnusteta.

– Emme halua olla hankalia työnantajalla vaan päinvastoin. Olemme huolissamme kaupan alan kehityksestä ja tulevaisuudesta sekä työntekijöiden jaksamisesta jatkuvan muutoksen keskellä. Yhdessä pystymme kehittämään alaa sekä pitämään huolta kehittäjien eli ylempien toimihenkilöiden hyvinvoinnista

Tilaisuuden sisällöstä vastannut Pirjo Suhonen kertoi, että Ivana Helsinki on 16 vuotta sitten perustettu suomalainen kolmen perheyrityksen omistuksessa oleva muotitalo, jonka brändissä yhdistyvät vahvasti taide, muotoilu ja tyyli.

– Kaikessa luomassamme on vahvasti mukana siskoni Paola Suhosen henkilökohtainen kokemus ja tunne. Jokainen uusi mallistomme on hyppy tuntemattomaan. Toteutamme taiteilijan näkemystä ja katsomme, mitä ihmiset siitä pitävät. Tahtotilamme on herättää tunteita, toiset tykkää ja toiset ei.

Näkymättömyydestä katseenvangitsijaksi

Suhonen kannusti ihmisiä ajattelemaan oman tutun ja turvallisen viitekehyksen ulkopuolelta.

– Hyvä esimerkki on palovaroitin. Lainsäädäntö ja säädökset sanelevat tarkasti sen toimintaa mutta ei ulkomuotoa. Palovaroitin on aina ollut pyöreä palikka katossa, mahdollisimman näkymätön. Lähdimme siitä ajatuksesta, että entäs jos tuotaisiin se näkyväksi, kuin kärpänen katossa.

Tässä vaiheessa myyntiosasto nousi varpailleen ja osoitti suurta ennakkoluuloa. Mutta Ivana Helsingin Jalo Helsingille suunnittelemia Lento-palovaroittimia myydään nykyään 80 prosenttia, kun perinteisten mallien myynti on 20 prosenttia.

Suhonen kuuluttaa myös hyvän asiakaspalvelun perään. 90-luvulla verkkokaupassa myytiin pääasiassa kirjoja, elokuvia ja cd-levyjä. Varsinkaan vaatteiden myyntiin verkkokaupassa ei uskottu.

– Nykypäivänä verkkokaupasta voi ostaa mitä vain ja niin ihmiset tekevätkin. Myymälän on tarjottava ihmisille syy vaivautua tulemaan paikan päälle. Hyvä syy on laadukas asiakaspalvelu.

Suhosen mukaan itsensä esille nostaminen on paras tapa osoittaa omaa osaamistaan. Samalla tulee annettua parhaansa niin itselleen kuin työlleen. Pitää olla oikeanlainen tahtotila tehdä asioita, pelkkä halu ei riitä.

– Kyseenalaistakaa, olkaa samaa tai eri mieltä mutta olkaa jotain mieltä, Suhonen kannusti.

Teksti ja kuvat: Ulla-Mari Pasala, Insinööriliitto