Harry Stebbings haastatteli Claire Hughes Johnsonia rekrytoinneista kasvuyrityksiin.
Slushin avausnumerossa nähtiin ilma-akrobatiaa ja meduusoja.
Insinööri-lehti talous

Startup sopii suorittajalle

Kasvava yhtiö palkkaa väkeä, mutta amerikkalaisin opein odotukset voivat olla työntekijälle kovat.

Yhdysvaltalainen enkelisijoittaja Claire Hughes Johnson pitää rekrytointeja ehkä kasvuyhtiöiden vaikeimpana tehtävänä. Johnson oli haastateltavana tänään Slush-kasvuyritystapahtumassa Helsingissä.

Kun pienet yritykset laajentavat nopeasti toimintaansa, jokaisen alkuvaiheen rekrytoinnin on tuotettava tulosta.

– Rekrytoiminen on oma taiteenlajinsa, jossa toisella voi olla vähän parempi näppituntuma kuin toisella, mutta 90 prosenttia rekrytoimisesta on tiedettä, Johnson sanoo.

Hän on itse haastatellut uransa aikana tuhansia ihmisiä. Työhaastattelusta ei ole hyötyä, jos sen sisältöä ei taltioida vertailtavaan muotoon, kuten Excel-taulukoksi. Systemaattisesti haastattelemalla rekrytoija pystyy erottamaan, mitä haastateltavat normaalisti sanovat haastattelussa ja mikä kussakin haastateltavassa on erilaista.

Alkuvaiheessa työpaikalle tulleista saattaa tulla myöhemmin esihenkilöitä tai johtajia, mutta sama henkilö ei välttämättä sovellu esihenkilöksi, vaikka hän olisi hyvä työntekijä.

– Jos joku on kiinnostunut hienosta tittelistä, se on minulle punainen vaate.

Esihenkilö antaa palautetta

Yrityksen kasvaessa yritys tarvitsee Johnsonin mukaan yhteisen olemassaolon tarkoituksen, hallinnollisia rakenteita ja prosesseja. Ehkä suurin vaikutus on hierarkialla ja sillä, että johtajat ja esihenkilöt kykenevät tukemaan työntekijöiden työtä.

Johnsonin opeissa tukeminen tarkoittaa jatkuvaa arviointia ja palautetta. Työntekijöihin kohdistuu odotuksia, ja esihenkilön tehtävä on arvioida, kuinka hyvin he suoriutuvat niistä.

Yksi yleinen tapa antaa palautetta on niin sanottu sandwich- tai kerrosvoileipämenetelmä: ensin kehutaan, sitten esitetään kritiikki ja taas kehutaan.

– En usko siihen metodiin. Siitä tulee hämmentävä olo, mitä nyt yritettiin oikein sanoa. En sanoisi myöskään suoraan tuomitsevaa palautetta. Sen sijaan sanon, että sinulla on nämä odotukset etkä ole täyttänyt niitä. Olen sinun esihenkilösi ja haluan tukea sinua työssäsi. Miten sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Johnson ohjeistaa.

Johnsonin puheista huokuu voimakas tulos tai ulos -mentaliteetti, joka koskee myös suorittavan työn tekijää.

– Jos työntekijä ei näytä suoriutuvan tavoitteistaan, antaisin hänelle maksimissaan 30 päivää aikaa saavuttaa ne. Jos hän ei täytä niitä, hän ei enää työskentele tiimissäni, Johnson lataa.

Hän kehottaa kirjoittamaan palautekeskustelut ylös ja lähettämään työntekijälle, jotta kummallakin on mustaa valkoisella, mitä on puhuttu.

Tasapaino pitää asettaa

Työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino on tärkeä monelle työntekijälle. Johnson kehottaa raa’asti valitsemaan, mitä työntekijä haluaa elämältään.

– Et voi olla samaan aikaan superäiti ja paras työssäsi.

Johnson puhuu omasta kokemuksestaan.

– Kun minä sain lapsen, olin tosi väsynyt töissä. Mutta sanoin itselleni, että sinä jaksat.

Nykyään tytär on jo varttunut.

– Kävin läpi, mikä on riittävää läsnäoloa hänen arjessaan ja annoin hänelle sovitusti aikaa. Puolen vuoden päästä hän kirjoitti minulle lapun, jossa kiitti, että olin läsnä tärkeissä asioissa.

Johnson on toiminut aiemmin muun muassa Stripe-maksupalveluyhtiön operatiivisena johtajana ja kirjoittanut johtamisesta.

Slush-tapahtuma järjestetään Helsingin messukeskuksessa tänään ja huomenna. Tapahtumaan on tulossa 13 000 osallistujaa ja 3 000 sijoittajaa.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola