Rakennustyömaan vaiheet voi dokumentoida mobiilisti.
Samuli Suomala panostaa mobiilidokumentoinnin kehittämiseen.
Tommi Laaksonen on kiertänyt rakennustyömaalla seuraamassa dokumentointia.
Insinööri-lehti tekniikka

Puhelimella näpätty kuva lisää talon arvoa

Rakennustyötä dokumentoiva mobiilisovellus parantaa työmaan tehokuutta ja laatua. Työmieskin osaa käyttää sitä.

Vantaalainen Kotopro on kehittänyt dokumentointipalvelun, joka tehostaa rakennushankkeiden valmistumista ja lisää lopulta rakennuksen arvoa. Keinona on mobiilisovellus, jolla rakennustyöntekijät dokumentoivat työvaiheensa ja joka automaattisesti rakentaa tilannetason tietoa pilveen.

– Rakennustoiminta tulee läpinäkyväksi ja paljon tehokkaammaksi. Me pystymme nostamaan yksittäisen rakennushankkeen tuottoa 50 prosenttia modernilla dokumentoinnilla, lupaa toimitusjohtaja Samuli Suomala.

Kotopro on mukana rakennusalan tulevaisuutta luotaavassa Business Finlandin Asumisen tulevaisuus -hankkeessa. Osana hanketta VTT on Kotopron tilauksesta tutkinut dokumentoinnin vaikutusta rakentamisen kannattavuuteen.

Tutkimus osoittaa, että laadukas mobiilidokumentointi parantaa rakentamisen laatua ja alentaa virhekustannuksia. Lisä- ja muutostöiden tarve vähenee, ja rakennusten luovutusaineiston tekeminen nopeutuu.

– Taustalla on äärimmäisen yksinkertainen idea: tieto kulkee lattiatasolta ylöspäin. Ilman koulutusta työmies pystyy dokumentoimaan omat kriittiset työvaiheensa kuvin ja alasvetovalikoin. Tämä lattiatason tieto toimii ylätason päätöksenteon perustana.

Käyttö sujuu helposti

Ohjelmisto on alusta- ja laiteriippumaton ja toimii nettiselaimella pilvessä. Dokumentointi tapahtuu Whatsapp-tyyppisellä sovelluksella. Data on kerralla ilman siirtelyä tai kopiointia lopullisessa paikassa. Pilven kautta lähetettävä data turvataan tietosuoja-asetuksen mukaisesti.

– Se on niin helppo, että kuka tahansa osaa käyttää sitä, Suomala sanoo.

Työmailta kerääntyvä tieto kytketään takaisin rakennettavan talon tietomalliin. Niin sanotut bim-tietomallit ovat yleisiä rakennusalalla, ja esimerkiksi kauppakeskus Triplasta on tehty sellainen. Näin olemassa olevan talon tietoihin tallentuu, mitä talolle on tehty.

Parin vuoden kuluessa Kotoprolla on tarkoitus saada valmiiksi rakentamisen johtamisjärjestelmä, joka näyttää reaaliaikaisesti ja auditoidusti hankkeen valmistumisasteen ja aikataulun. Sellaista maailmalla ei tiettävästi vielä ole.

Kotopro kehittää Asumisen tulevaisuus -hankkeessa rakentamisen vaiheesta mobiilisti kerätyn tiedon standardia, jotta se on yhdistettävissä saumattomasti minkä tahansa yrityksen tietomalliin.

Konsultti saa paikan

Suomalaisten yksityishenkilöiden omistama Kotopro toimii Vantaalla ja työllistää 18 henkeä. Haussa on rakennusalaa tunteva tuote- ja kehityspäällikkö sekä tekniikan alan ammattilaisia palvelutoimintaan. Lisätekijät pääsevät tarjoamaan tiedonhallinnan konsultointia ja koulutusta rakennusliikkeille.

Yrityksen liikevaihto on tänä vuonna noin 1,8 miljoonaa euroa ja kasvaa tulevina vuosina arviolta 2,6 ja 3,5 miljoonaan euroon kotimaassa. Tarkoitus on samalla laajentua Ruotsin ja Saksan kautta kansainvälisille markkinoille.

Asiakkaina ovat rakennuttajat, konsultit, rakennusvalvojat, rakennusten ylläpitäjät ja omakotirakentajat. Ajatuksena on, että dokumentointi tuottaa hyötyä lopulta asukkaalle asti.

– Ethän ostaisi autoa, jossa ei ole huoltokirjaa. Samalla tavalla hyvin dokumentoitu huoltokirja nostaa talon arvoa, Suomala sanoo.

Kehitys parantaa palvelua

Palvelujohtaja Tommi Laaksonen vastaa yrityksen asiakaspalvelun kehittämisestä. Palveluihin kuuluu asiakasympäristön tekemistä, käyttöönotto-ohjeistusta ja koulutusta sekä tukipyyntöjen hallintaa. Jotkin palvelut tarvittaessa räätälöidään tilaajalle.

– Järjestelmä on niin helppo, että käyttökoulutus kestää maksimissaan pari tuntia, Laaksonen sanoo.

Laaksonen tietää, mitä opettaa. Hän on itsekin kiertänyt rakennustyömaata rakennusvalvojien kanssa.

– Kiertelimme huoneistosta toiseen, ja siinä valvojat ottivat valokuvia ja sanelivat tekstiä kännykällä suoraan Kotopron raporttiin. Joitakin puutteita he havaitsivat ja korostivat niitä kuvissa. Lisäksi he ottivat kuvia myös hyvin tehdyistä töistä. Valvontakierroksen päätyttyä valmis raportti voitiin toimittaa välittömästi asiaan liittyville osapuolille.

Datanomiksi vuonna 1991 valmistunut Laaksonen on ollut asiantuntija- ja johtotehtävissä useissa yrityksissä. Kotoprossa hän aloitti vajaat neljä vuotta sitten. Sinä aikana hän on muun muassa kehittänyt toimitusprosessia, toimialakohtaisia paketteja, koulutuksia eri tekniikoita hyödyntäen ja tukipyyntöjen hallintaa.

– Pidän siitä, että pääsee tekemisiin asiakkaiden kanssa ja auttamaan heitä menestymään, hän sanoo.

Teksti: Janne Luotola
Kuva: Kirill Ryzhov/Mostphotos, Kotopro, Tommi Laaksonen