Raitiovaunu tuo asiakkaita Hämeenkadulle Tampereella.
Insinööri-lehti talous

Kävelijät tuovat rahaa keskustoihin

Lihasvoimin ja julkisella liikenteellä saapuvat asiakkaat käyttävät eniten rahaa ostoksiin keskustassa.

Elinkeinoelämän edustajat ovat valitelleet useassa kaupungissa keskustan näivettymistä ja sitä, kuinka kaupungin ytimeen on vaikea päästä autolla. Konsulttiyhtiö Rambollin eilinen selvitys osoittaa, että eniten Tampereen keskustaan tuovat rahaa nimenomaan kestävillä liikennemuodoilla saapuvat asiakkaat.

Tampereen keskustan ostovoimasta 36 prosenttia kulki kävellen. Seuraavaksi suurin osuus oli henkilöautoilijoilla, 29 prosenttia, joukkoliikenteen käyttäjillä 27 prosenttia ja yhdeksän polkupyöräilijöillä. Kestävien kulkutapojen osuus ostovoimasta oli yhteensä 72 prosenttia.

Kävelijöiden kertakulutus oli pienempi kuin autoilijoilla, mutta asiointikäyntejä oli selvästi useammin. Eniten keskustassa kävivät kävelijät, joukkoliikenteellä matkustajat, keskustassa asuvat, eläkeikäiset ja nuoret.

Arjessa yleisin kulkutapa oli henkilöauto, mutta keskustassa asioidessa käytettiin selvästi normaalia enemmän joukkoliikennettä. Keskustassa yli puolet liikkui välimatkat jalkaisin.

Tampere teetti tutkimuksen juuri ennen raitiotieliikenteen käynnistymistä, jotta jatkotutkimuksilla voidaan selvittää raitiotien ja ajankohtaisten ilmiöiden vaikutuksia Tampereen keskustassa asiointiin.

Helppous houkuttelisi keskustaan

Ramboll tutki aiemmin myös Helsingin keskustan kulkutapoja. Siellä kokonaiskulutuksesta 60–70 prosenttia tuli joukkoliikenteellä ja vain 8–18 prosenttia autolla. Kävelyn osuus oli noin kymmenen ja pyörän noin kolme prosenttia.

Helsingin tutkimuksessa kävi ilmi, että 33 prosenttia keskustassa asioivista tulisi paikalle vielä useammin, jos alueella olisi miellyttävää liikkua jalan. Niin ikään 32 prosenttia asioisi useammin, jos paikalle olisi helpompi tulla autolla.

Teksti ja kuva: Janne Luotola