Pihlajalinnan terveyssovelluksen käyttäjäystävällisyydessä on kehittämistä.
Insinööri-lehti tekniikka

Etävastaanotto nopeuttaa terveydenhuoltoa

Lääkärin hoito ja lääkkeiden saaminen onnistuu entistä useammin kotisohvalta.

Yksityinen terveydenhuoltoyritys Pihlajalinna laajensi heinäkuussa terveyssovelluksensa etävastaanottoa ympärivuorokautiseksi. Lääkäripalvelua voi saada puhelimella nyt myös yöllä.

Digitaaliset palvelut nopeuttavat avun saantia, kun vapaata aikaa ei tarvitse odottaa kivijalkavastaanotolla. Jos vaiva vaatii fyysistä käyntiä, asiakas voi saada etävastaanotolla lähetteen ja nopeuttaa siten ajanvarausta.

– Etävastaanotto sopii etenkin pieniin ja akuutteihin asioihin, tiivistää Pihlajalinnan etälääketieteen yksikön johtaja Nina-Maria Tigerstedt.

Kehityssuunta näkyy myös muissa yksityisissä terveyspalveluyrityksissä. Esimerkiksi Mehiläisellä ja Terveystalolla on omat etävastaanottonsa.

Chat vaihtuu videoon

Pihlajalinnan terveyssovellus toimii lähtökohtaisesti chattipohjaisena. Viesteihin vastaa sairaanhoitaja, joka ohjaa keskustelun tarvittaessa yleislääkärille. Yhteys lääkäriin voidaan vaihtaa puheluksi tai videopuheluksi. Lääkäri voi pyytää asiakasta lähettämään sovelluksen välityksellä kuvia.

Etävastaanotto saattaa riittää esimerkiksi ihottuman tai muun näkyvän oireen, mielenterveyden ja joidenkin infektioiden hoitoon. Lääkäri voi määrätä lääkkeitä, uusia reseptin, antaa lähetteen jatkotutkimuksiin tai kirjoittaa lyhyen sairausloman.

Digitaalinen palvelu ei säästä merkittävästi lääkärin aikaa, mutta asiakkaalta se säästää aikaa ja vaivaa, koska lääkäriasemalle ei tarvitse matkustaa. Chat-etävastaanotto kestää keskimäärin noin 20 minuuttia.

Asiakas säästää rahaa

Etävastaanotto säästää asiakkaalta noin 20 euron toimistomaksun. Yöaikaan lääkärin etävastaanotto maksaa 64,90 euroa, mikä on hieman enemmän kuin arkisin yleislääkärin 60 euron lähtöhinta 20 minuutin vastaanotosta kivijalassa.

Palvelun tarjoava yritys ei Tigerstedtin mukaan säästä merkittävästi digitaalisuuden avulla. Kulut syntyvät vain eri lähteistä, kuten digikehityksestä ja sovelluksen ylläpidosta.

Silti Tigerstedt uskoo, että julkinen puoli tilaa yksityiseltä puolelta entistä enemmän digitaalisia palveluita. Jo nykyään yksityiset lääkäriasemat tarjoavat julkiselle puolelle videovastaanottoja.

– Sovelluskehitys on niin älyttömän kallista, ettei ole realistista, että jokainen pikkukunta tai maakunta tekisi omansa. On järkevämpää, että julkinen puoli käyttää yksityisen puolen valmista alustaa.

Tosin ainakin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Husilla on käytössä jo oma, Apotti-järjestelmään sisältyvä Maisa-etävastaanottopalvelu.

Testi onnistuu kotona

Tigerstedt ennustaa, että asiakkaat voivat tulevaisuudessa tehdä kotona entistä enemmän itse testejä ja mittauksia ja siirtää ne sovelluksella hoitajan tai lääkärin nähtäväksi. Sovelluksiin integroidaan erilaisia terveystietoa kerääviä laitteita, kuten Oura-sormuksia.

– Sillä tavalla voisi todeta esimerkiksi lapsen korvatulehduksen eikä lapsen kanssa tarvitsisi lähteä enää lääkäriasemalle.

Potilaita helpottaa tulevaisuudessa myös apteekkien siirtyminen entistä vahvemmin verkkoon. Lääkkeiden toimitukset suoraan kotiin yleistyvät.

– Ihmiset eivät enää suostu siihen, että kivijalka on ainoa asiointitapa.

Pihlajalinnan etäsovellus on ollut käytössä jo kolme vuotta. Käytön määrä on kasvanut Tigerstedtin mukaan räjähdysmäisesti viimeisen vuoden aikana. Chat-käyntejä on kuukaudessa tuhansia.

Sovelluksessa on kuitenkin vielä kehitettävää. App Storessa sovellus on saanut huonoja arvioita. Käyttäjät kritisoivat etenkin sovelluksen käyttäjäystävällisyyttä.

Teksti ja kuva: Janne Luotola