Insinööriliitto on tehnyt kolmivuotisen yhteistyösopimuksen tiedekeskus Heurekan kanssa. Sopimus tuo jäsenille ohjelmaa ja alennuksen pääsylipuista sekä insinööreille entistä parempaa näkyvyyttä.
Yhteistyösopimus kestää vuoden 2024 loppuun. Helmikuussa 2024 tiedekeskus avaa avaruusaiheisen näyttelyn, jonka mahdollistajana liitto mainitaan. Noin puolitoista vuotta kestävä näyttely kertoo avaruustoiminnasta tästä päivästä 20–30 vuoden päähän.
– Se kertoo avaruudesta sinne matkaavan perspektiivistä, aina Maan kiertoradalla avaruusasemalla tehtävistä asioista tulevaisuuden Kuu- ja Mars-asemilla sekä asteroideilla tapahtuvaan toimintaan, kertoo Heurekan näyttelytuottaja Sami Pihkala.
– Pyrimme tekemään näyttelystä kokemuksellisen kokonaisuuden siinä määrin kuin avaruudelliset kokemukset on mahdollista kokea maan päällä.
Kotimainen osaaminen tulee esiin erilaisten avaruuslaitteiden, kuten satelliittien, luotainten ja kulkijoiden ohjaus-, säätö- ja mittaustekniikassa. Osaaminen näkyy myös avaruuslaitteiden ohjelmistoissa, järjestelmien testaamisessa, satelliitein tapahtuvassa kaukokartoituksessa ja avaruussään mittaamisessa.
Lisäksi kotimaassa on vankkaa asiantuntemusta tähtitaivaan ja maailmankaikkeuden tutkimuksesta sekä kosmologiasta.
Tällä hetkellä tiedekeskuksessa on meneillään muun muassa Katastrofien keskellä ja Superpuu -näyttelyt.
Jäsenet pitävät tiedekeskuksesta
Insinööriliitto järjestää Heurekassa lähivuosina useita jäsentapahtumia. Tiedekeskus on tutkitusti jäsenille mieluinen paikka kokoontua tapahtumien ääreen.
– Meillä on yhteinen intressi nostaa esiin insinöörien työtä ja ammattiosaamista, perustelee Insinööriliiton kenttä- ja kehityspäällikkö Kalle Kiili.
Ensimmäinen jäsentapahtuma koittaa huhtikuussa, kun paikalle kutsutaan opiskelijoita. Pääpaino on valmistuvissa opiskelijoissa. Tapahtumaan pääsee osallistumaan myös virtuaalisesti.
Tiedekeskuksen yksi suosituimmista kohteista on mäkiautojen rakennuspiste. Se muuttuu Insinööriliiton nimikkopisteeksi. Tehtävänä on rakentaa mäkiauto, joka pysyy ehjänä radan läpi ja kulkee sen mahdollisimman nopeasti.
– Siinä on paljon muuttuvia tekijöitä, kuten millaiset renkaat valitsee. Hyvän auton voi tehdä joko kokeilemalla tai laskemalla. Riippuu insinööristä, kumpaa painottaa, Kiili sanoo.
Teksti: Janne Luotola
Kuva: Heureka