Kuopiolainen katujen puhdistuksen kehitysyhtiö Trombia Technologies julkisti tällä viikolla Trombia Free -puhdistuskoneen. Huomiota herättävintä futuristisesti muotoillussa laitteessa on se, ettei koneessa ole kuljettajaa.
Laitteen ohjausjärjestelmä on kehitetty talon sisällä. Konetta voi ohjata joko kauko-ohjaimella tai espoolaisen GIM roboticsin kehittämän konenäkönavigoinnin avulla.
– Ensin laitteelle opetetaan reitti ajamalla sitä kauko-ohjaimella tai tekemällä sille reittipisteet. Sen jälkeen laitteen voi lähettää töihin nappia painamalla, kertoo Trombian tuotekehitysinsinööri Petri Heikkinen.
Puhdistuskone tarkkailee ympäristöään lidar-tutkalla ja suunnistaa lidarilla keilatulla kartalla. Jos kone havaitsee esteen, kuten ihmisen, se pysähtyy.
Ihmisen on valvottava työtä etäyhteydellä. Ensimmäiset käyttökohteet ovat suljettuja tiloja, kuten parkkihalleja ja teollisuuskiinteistöjä.
Sykloni imee pölyt
Kone puhdistaa katua patentoidulla Trombia-menetelmällä, jonka Heikkinen on kehittänyt Snowekin perustajan Jaakko Happosen kanssa.
Menetelmässä harja puhdistaa kadun pinnan kuivana, ja roska kerätään roskasäiliöön. Erillinen syklonisuodatin imee koneen sisällä kiertävän hienojakoisen pölyn. Syklonissa puhdistettu ilma puhalletaan harjan takana sijaitsevan ilmaveitsen kautta takaisin kadun pintaan, jolloin viimeinenkin hienojakoinen pöly irtoaa harjan kerättäväksi.
Trombia-menetelmä on ollut käytössä parin vuoden ajan Trombian hydraulisessa työlaiteversiossa eli pyöräkuormaajaan kiinnitettävässä työlaitteessa. Uutta Trombia Free -laitetta on kokeiltu pilotissa Espoon Tapiolassa sijaitsevassa kauppakeskus Ainoan Aimo-parkkihallissa.
– Isojen lakaisukoneiden puhdistusmenetelmän tehontarve on yli sata kilowattia, ja ne kulkevat 1–2 kilometriä tunnissa. Meidän koneemme tehontarve kaupungin ylläpitopuhdistuksessa on 6–8 kilowattia, se kulkee kymmenen kilometriä tunnissa ja tekee siistimpää jälkeä leveämmältä alueelta, Heikkinen vertaa.
Perinteiset lakaisukoneet käyttävät dieseliä. Trombia Free on täysin sähkökäyttöinen, ja siinä on 45 kilowattitunnin akusto. Laite käyttää vain 15 prosenttia siitä energiasta, jonka dieselkone käyttää samaan lopputulokseen. Vuonna 2017 Trombia-menetelmä sai EUnited PM2.5 -katupölysertifikaatin parhaan luokituksen.
Imulakaisukoneiden markkina on maailmanlaajuinen ja iso. Trombia-laitteista 90 prosenttia menee vientiin. Tärkeimpinä markkinoina ovat Saksa ja Norja. Isoissa kaupungeissa lakaisukoneet liikkuvat aamuin illoin huoltamassa kulkuväyliä.
Proto syntyi omassa pajassa
Trombian tuotekehitystiimi on kaksihenkinen. Tuotteiden prototyypit on tehty omassa pajassa eli isossa autotallissa.
– Uusien koneiden metkut oppii parhaiten tekemällä itse. Monesti se on myös tehokkain tapa saada jotain aikaiseksi, kun ei joudu odottamaan toisen osapuolen tuotantoketjusta vapaata tilaa, Heikkinen sanoo.
Yrityksen tuotannossa olevat työkoneet valmistetaan Nurmeksen metallilla sekä RDTC:llä Vieremällä ja Kiuruvedellä. Alihankkijat sijaitsevat kaikki Pohjois-Savossa.
Heikkinen valmistui vuonna 2010 koneinsinööriksi Savonia-ammattikorkeakoulusta. Hän tuli Trombialle töihin yhdeksän vuotta sitten suunnittelijaksi. Nykyään hän on tuotekehitysinsinööri ja yrityksen osaomistaja. Heikkinen on tehnyt uuden lakaisukoneen ohjausjärjestelmän.
– Sitä on vakan alla pidetty, ei salassa mutta piilossa kuitenkin kehitetty. Ja nyt on koko porukalla ihan suut hymyssä, kun saatiin kone julkistettua.
Vuonna 2011 perustetun Trombia Technologiesin eli vanhan Snowekin tuotekehitys toimii Kuopiossa. Myyntikonttori ja varaosapalvelu sijaitsevat Vantaalla. Työntekijöitä on tällä hetkellä seitsemän, ja valmistus työllistää välillisesti kymmeniä ihmisiä.
Teksti: Janne Luotola
Kuvat: Jaakko Happonen ja Trombia Technologies