Insinööri-lehti

VR:stä eriytetään kolme yhtiötä

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on avaamassa rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Nykyisestä VR:stä irrotetaan kalusto-, kiinteistö- ja kunnossapitoyhtiö.

– Tämä ei tarkoita, että pilkkoisimme VR:n, vaan eri toimintoja eriytetään eri yhtiöiksi, sanoo liikenneministeri Anne Berner (kesk).

Uudet yhtiöt pysyvät valtion omistuksessa. Kaikista yhtiöistä on tarkoitus tulla kannattavia.

– Yhtiöt ovat erityistehtäväyhtiöitä, joiden tuotto-odotus on maltillinen mutta sellainen, että kyky investointeihin ja kannattavaan toimintaan markkinoilla säilyy.

Työntekijät siirtyvät VR:ltä uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.

– Heidän kanssaan järjestetään aitoa yhteistoimintaa, jolla huolehditaan, että kaikki tarvittava tieto pystytään säilyttämään.

Liikenne kilpailutetaan

Junaliikenne kilpailutetaan Suomessa vaiheittain. Kilpailutus tapahtuu siten, että valtio myy operaattoreille käyttöoikeussopimuksia.
Käyttöoikeussopimuksiin sisällytetään tiettyjen alueiden markkinaehtoinen, velvoite- ja ostoliikenne.

– Huolehdimme siitä, ettei synny kermankuorintaa, Berner sanoo.

Henkilöliikenteen kilpailutus alkaa vaiheittain. Ensimmäisenä kilpailutetaan Etelä-Suomen liikenne. Muutokset alkavat näkyä matkustajille 2020-luvun alkupuolella. Kaikki liikenne on avattuna vuoteen 2026 mennessä.

Tarkoitus on lisätä henkilöliikennettä junissa, uusia yhteysvälejä ja laajentaa suomalaisten työssäkäyntialuetta.

– Suomen kasvun pullonkaulana on ollut työvoiman liikkumattomuus. Tällä (uudistuksella) voidaan lisätä suomalaisen työvoiman liikkumista, sanoo valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Mika Lintilä (kesk).