Insinööri-lehti

Tampereesta kasvatetaan Suomen Piilaaksoa

Ict-alan 100 paikkaa -kampanja on saanut rekrytoitua ensimmäiset osaajat Tampereelle, jossa on enemmän alan työpaikkoja kuin tekijöitä.

Kun ict-yritykset suunnittelivat kampanjaa kesällä, ne tavoittelivat sataa avointa työpaikkaa. Nyt kampanjassa mukana olevien yritysten määrä on kasvanut vajaasta kymmenestä 24:ään, ja uusia työntekijöitä tarvitaan jo yli 300.

– Joku voisi sanoa, että kampanjalla on huono nimi, kun töihin tarvitaan enemmänkin ihmisiä. Mutta mukavampaahan se on, että tarve työntekijöistä on vain kasvanut, sanoo kampanjan veturi Ville Mäkinen.

Kampanja vetoaa ict-alan osaajiin hehkuttamalla Tamperetta Suomen Piilaaksoksi. Vaikka työttömiä on paljon, sopivia hakijoita on Mäkisen mukaan vaikea löytää.

– Ala kehittyy hurjaa vauhtia, ja sillä tarvitaan osaamista, jota ei ole paljon vapaana. Toki aikuiskoulutus pyrkii kuromaan vajausta kiinni.

Rekrytoivien yritysten joukossa on sekä isoja että pieniä yrityksiä. Osa on jo asemansa vakiinnuttaneita viime vuosituhannella perustettuja yrityksiä, kuten Patria ja Solita.

– Mukana on myös sellaisia yrityksiä, joista sivuilla vieraileva saattaa kuulla ensi kertaa.

Kampanjassa tarjotaan työpaikkojen lisäksi myös neuvoja, jos hakija muuttaa Tampereelle muualta. Työnantaja voi tilata Kiinteistömaailmalta apua vanhan asunnon myynnissä ja uuden löytämisessä.

Kampanja alkoi marraskuun alussa ja kestää touko-kesäkuuhun. Varmistuneita rekrytointeja on Mäkisen mukaan tiedossa toistaiseksi muutamia.