Tänään telakka alkoi rakentaa ensimmäistä Spirit of Tasmania -varustamon kahdesta tilaamasta lautasta. Alusten liikennöimästä reitistä tulee maailman eteläisin nesteytetyllä maakaasulla operoitava vesireitti.
Spirit of Tasmania IV:n rakennustyöt käynnistettiin telakalla perinteisellä steel cutting -seremonialla.
Pandemia sotki jo kertaalleen sovitut suunnitelmat, mutta sopimus aluksista allekirjoitettiin uudelleen vuonna 2021.
Kahdessa rakennettavassa Spirit of Tasmania -aluksessa on kaksoispolttoaineratkaisu, joten tarvittaessa sitä pystytään operoimaan myös muilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla.
Uudet alukset liikennöivät aikanaan haastavalla avomerireitillä Bassinsalmessa Australian Victorian osavaltiossa sijaitsevan Geelongin ja Tasmanian osavaltion Devonportin välillä. Alukset on suunniteltu varta vasten kyseiselle reitille.
Matkustajia aluksille mahtuu 1 800, ja niiden bruttovetoisuus on noin 48 000 tonnia. Uudet alukset korvaavat niin ikään Suomessa 1990-luvulla rakennetut sisaraluksensa. Ensimmäinen aluksista valmistuu vuoden 2023 lopulla ja toinen vuoden 2024 lopulla.
Raumalle kahden aluksen suunnittelu ja rakentaminen tietää töitä 3 500 henkilötyövuoden verran. Aluksia rakennetaan samaan aikaan, kun telakalla viimeistellään Tallinkin uutta matkustaja-autolauttaa ja rakennetaan myös puolustusvoimien uusia Laivue 2020 -korvetteja.
Kuva: RMC