Mari-Leena Talvitie vakuuttaa, että ammattikorkeakouluja ohjataan lain mukaan.
Insinööri-lehti koulutus

Hallitus vakuuttaa säilyttävänsä duaalimallin

Ammattikorkeakoulujen tehtävä säilyy ministerin mukaan, vaikka omistusrakenteet muuttuvat.

Tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie vastasi kansanedustajien Inka Hopsun ja Pia Lohikosken kirjallisiin kysymyksiin ammattikorkeakoulujärjestelmän säilymisestä. Talvitie vakuutti, että yliopistot ja ammattikorkeakoulut säilyvät korkeakoulujärjestelmässä.

Kansanedustajat ovat huolissaan ammattikorkeakoulujen toimintamahdollisuuksista, kun muun muassa yliopistot ostavat ammattikorkeakouluja kunnilta.

Talvitie ei ole ammattikorkeakoulujen asemasta huolissaan. Hänen mukaansa ammattikorkeakoulujen toimintaa ohjaa ammattikorkeakoululaki eikä omistaja. Laki ei anna mahdollisuutta konsernikohtaiseen päätöksentekoon, vaan hallinto säilyy ammattikorkeakoululla.

Ammattikorkeakoulujen omistusjärjestelyiden taustalla on ministerin mukaan alueellinen kehitys, jossa ikäluokat pienenevät ja koulutussektori tarvitsee syvenevää yhteistyötä korkeakoulujen välillä.

Kuva: Katja Säilä, valtioneuvoston kanslia

Insinööri-lehti
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen.