Insinööri-lehti

Fujitsun yt-neuvottelut huteralla pohjalla

Ylemmät toimihenkilöt YTN katsoo Fujitsu Finlandin ilmoittamien yt-neuvottelujen sotivan yhteistoimintalain henkeä vastaan. Neuvottelujen piirissä on 400 työntekijää ja irtisanomiset on tarkoitus toteuttaa seuraavan kolmen vuoden aikana.

– Uusien yt-neuvottelujen aloittamisessa on erikoisia piirteitä. Yhtiössä on käyty jo kahdet yt-neuvottelut kuluvana vuonna eikä viimeisissä sovittuja irtisanomisia ole edes saatu vietyä loppuun, kun yritys ilmoittaa jo uusien aloittamisesta, YTN:n puheenjohtaja Heikki Kauppi ihmettelee.

Kaupin mielestä uusimpien yt-neuvottelujen oudoin piirre on niiden ulottuminen jopa kolmen vuoden päähän.

– Irtisanomisten jaksottaminen kolmelle vuodelle on yt-lain hengen vastainen ja neuvottelujen kohteena olevien ihmisten kannalta aivan kohtuuton. Miten yritys voi nopeasti muuttuvalla alalla löytää irtisanomisille perusteet jopa kolmen vuoden päähän, kun ne ovat lyhyemmälläkin ajanjaksolla tarkasteltuna kyseenalaiset, hän jatkaa.

Kauppi kaipaa selvyyttä siihen, voiko yhteistoimintalakia käyttää Fujitsun antaman esimerkin mukaisesti. Yt-lain mukaan olosuhteiden muuttuminen voi edellyttää, että irtisanomisen vaihtoehtoja on tarpeen käsitellä uusissa yt-neuvotteluissa eikä vanhoihin voi enää vedota.

– Kolmen vuoden aikahaarukka tuntuu hyvin erikoiselta. Haluaisin vastuullisen työ- ja oikeusministerin ottavan kantaa siihen, onko yt-laki ajan tasalla, jos sitä todella voidaan käyttää näin vastuuttomasti, hän toteaa.

Kauppi muistuttaa Fujitsu Finlandin olleen jatkuvasti voitollinen. Vuonna 2015 yrityksen liikevoitto nousi vuoden 2014 12 miljoonasta noin 20 miljoonaan euroon.

YTN epäilee, että yritys pyrkii toistuvilla ja perusteettomilta tuntuvilla yt-neuvotteluilla ulkoistamaan toimintoja halvemman hintatason maihin. YTN:n varapuheenjohtaja ja Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo toteaa tällaisen toiminnan olevan tämän ajan henki Suomessa.

– Tällainen toiminta sotii pahasti vastaan Fujitsun omia arvoja, joissa korostuvat laatu ja asiakaspalvelu, hän sanoo.