Ylempien toimihenkilöiden ja asiantuntijoiden työssä toiminnan ja toimintojen kehittäminen on arkipäivää. He eivät vierasta uuden luomista ja jo olemassa olevan kehittämistä. Heille on tuttua pohtia, miten jokin asia voitaisiin tehdä toisin, tehokkaammin tai uusia mahdollisuuksia ja teknologiaa hyödyntäen.
Asiantuntijat ovat työelämän innovaattoreita, ideoijia ja kehittäjiä. Tästä näkökulmasta on hieman nurinkurista, miten vähän työnantaja hyödyntää yrityksessä olemassa olevaa osaamista.
Kaupan alan on suuren murroksen ja muutoksen keskellä. Talouden taantuma näkyy sielläkin; monet, etenkin suuret yritykset ovat turvautuneet yhteistoimintamenettelyyn. Yt-neuvottelujen lopputuloksena moni osaaja saa kenkää. Samalla arvokas ammattitaito valuu ulos työnantajan käsistä. Herää kysymys, eikö työantajan kannattaisi vaikeina aikoina enemminkin panostaa uudistumiseen ja kehittymiseen?
Kaupan alalla yhtenä uhkana nähdään verkkokaupan kasvu. Vielä viisitoista vuotta sitten asiakas kävi useassa kaupassa kartoittamassa valikoimaa. Hän vertaili, tutki ja kokeili tuotetta ennen ostopäätöksen tekemistä. Nyt kaiken tämän voi hoitaa netissä, tai ainakin melkein.
Tuotteen testaus ei tietenkään onnistu ilman fyysistä tuotetta. Tähänkin avun tarjoaa netti, sen erilaiset keskustelupalstat. Ostaja surffailee netissä, lukee arvosteluja ja parin klikkauksen jälkeen tuote on hänen. Jos uhka piilee verkossa, eikö silloin sinne kannata laittaa vastapanostuksia?
Yleensä ajatellaan, että kun yrityksellä menee huonosti, kuluja on leikattava. Mutta jos leikkaukset kohdistuvat rankasti työntekijöihin ja toisaalta markkinointiin sekä mainontaan, eivätkö ne osu toiminnan onnistumisen kannalta kahteen aivan oleelliseen osaan? Jos työntekijöitä ja markkinointiresursseja karsitaan isolla kädellä, vaarana on menekin supistuminen entisestään.
Filosofian voi kääntää päälaelleen. Jos ja kun menee huonosti, on kiireesti saatava uusia asiakkaita. Jos et panosta niiden hankintaan, satsaa suoriin asiakaskontakteihin tai yritä tavoittaa heitä markkinoinnin keinoin, voi pian ovet pistää säppiin viimeistä kertaa.
Oman henkilökunnan osaamisen arvostus on työnantajan puolelta luottamuksen osoitus, joka ei jää huomaamatta. Se on signaali, jota työntekijä mutta myös asiakas osaa arvostaa. Se on mainos ja markkinointiponnistelu; hyvällä kellolla kun on taipumus kuulua kauas.
Hyvin kohdeltu ja arvotettu työntekijä antaa työnantajalle parhaansa ja on mukana yhteisissä ponnisteluissa, tekemässä tulosta. Se jos mikä on kaupan alalla plussaa.
Ulla-Mari Pasala Insinööriliiton asiamies