Insinööri-lehti

Takaisin pankin tiskille

Tietoturva on tämän päivän kiiltävä ritarin haarniska. Digitaalinen suojamuuri, joka suojelee meitä kybermaailman ryöväreitä vastaan.

Tietojen suojaaminen on ehdottoman tärkeää, mutta tunnustan aina välillä turhautuvani, kun kirjaudun palveluihin. Tunnistautuessaan tavallinen käyttäjä tuntee itsensä usein enemmän hakkeriksi kuin käyttäjäksi.

Mielessä on käynyt, olisiko helpompi ottaa aikamatka takaisin menneisyyteen ja palata asioimaan pankkien ja muiden liikkeiden tiskille.

On ymmärrettävää, että asiakkaita halutaan suojata kaikilta uhilta. Niin pitääkin tehdä, tietysti. Mutta kun tunnistautuessaan tarvitsee salasanan, pin-koodin, mobiilisovelluksen, tekstiviestin, biometrisen tunnistautumisen ja varmaan dna-näytteenkin, siinä alkaa palveluiden käytettävyys kärsiä.

Täytyy tarjota innovatiivisia ja käyttäjäystävällisiä ratkaisuja.

Science fiction klassikossa ”Matrix” on kuuluisa kohtaus: ”There is no spoon”. Se kuvastaa todellisuuden ja illuusion välistä eroa ja todellisuuden häilyvää luonnetta. Välillä saa miettiä, onko palvelu yhtä illusorinen kuin Matrixin lusikka. Onko pääsy siihen vain kuvittelua ja harhakuva?

Tietoturva ja käytettävyys seisovat kuin kaksi nyrkkeilijää vastakkaisissa kulmauksissa. Yksi yrittää pitää kädet tiukasti ylhäällä pitäen palvelut suojattuina, ja toinen yrittää löysätä, jotta käyttäjä ei tarvitsisi kaksivuotista sertifikaattia voidakseen käyttää palveluaan. Tasapainolla on merkitystä.

Tietoturva ei varmaan voi mennä liian pitkälle. Henkilö- ja taloustietojen suojaaminen on sen verran tärkeää. Mutta mietin, voisiko tietoturvalla ja käytettävyydellä olla enemmän tasapainoa?

Tällä hetkellä väärinkäyttäjät ja kybermaailman konnat sanelevat pelisäännöt samaan aikaan, kun tietoturva juoksee uusien uhkien perässä kiristäen tietojen suojaamisen käytäntöjä. On selvää, että turvallisuus on ensisijaista. Olisi kuitenkin mukavaa, että suojaukset eivät muuttuisi – vielä enemmän – painoksi, joka estää hyödyntämästä palveluita mutkattomasti.

Voi olla, että turhautumiseni ja pohdintani on vailla mieltä. Mutta silti tuntuu, että verkkopalveluissa tietoturva oli ennen paremmin.

Ehkä tasapainon avaimet löytyvät yhteistyöstä. Palveluntarjoajien täytyy tarjota innovatiivisia ja käyttäjäystävällisiä ratkaisuja, jotka tekevät tietoturvasta vähemmän teknistä painajaista ja enemmän organisoitua turvallisuutta. Samalla meidän käyttäjien täytyy tehdä osamme: opetella suojaamaan itseämme ja suhtautua tietoturvaan vakavasti.

Petteri Oksa
Insinööriliiton edunvalvontajohtaja