Insinööri-lehti

Palveluissa on eroja

Ammattiliiton lakimiehenä oli aika järisyttävää kuulla erään tuttavani ongelmista YTK-yhdistyksen oikeusturvavakuutuksen kanssa. YTK-yhdistys on perustettu Loimaan kassanakin tunnetun työttömyyskassan yhteyteen, koska kassa ei saa sitä koskevan lainsäädännön puitteissa tarjota muita palveluita, kuten suoria lakimiehen palveluita. Tätä varten YTK-yhdistys on ottanut jäsenilleen oikeusturvavakuutuksen, jonka kattosumma on 10 000 euroa. Kuulostaa isolta summalta, mutta sitä se ei ole.

YTK-yhdistyksen oikeusturvavakuutus toimii niin, että ongelman ilmaantuessa soitetaan tiettyyn annettuun puhelinnumeroon ja puhelu ohjautuu ringissä asiaa hoitamaan alkavalle lakiasiantoimistolle. Työsuhdeongelman kohdannut tuttavani toimi juuri näin. Hän otti heti yhteyttä yhdistykseen ja sai puhelinnumeron, jonka kautta tavoitti lakimiehen. Lakimiehen pyynnöstä henkilö lähetti lakimiehen toimistoon kaikki asiaan kuuluvat asiapaperit asioiden kulkua selvittävine muistioineen ja jäi odottamaan lakimiehen asiaan palaamista asiapapereihin perehtymisen jälkeen.

Kului monta viikkoa, mitään ei kuulunut. Lopulta tuttavani soitti toimistoon ja jätti soittopyynnön. Siihen ei kuitenkaan vastattu. Hän soitti toimistoon uudestaan ja sai kiinni toimiston sihteerin, joka kertoi asiaa käsittelevän henkilön olevan lomalla. Sihteeri ohjasi puhelun toiselle lakimiehelle. Tämä ei kuitenkaan aluksi voinut auttaa vedoten siihen, että hänellä ei ole pääsyä kollegan sähköpostiin. Sen jälkeen, kun tuttavani kertoi lähettäneensä toimistoon vanhanaikaisen kirjeen, ei sähköpostia, hän lupasi katsoa kollegansa paperit läpi ja palata asiaan välittömästi.

Tämän jälkeen taas odotettiin muutama viikko, kunnes yhteydenotto puhelimitse tuli henkilöltä, jolle aineisto oli alun perin postitse lähetetty.

Hän pahoitteli viivästynyttä yhteydenottoa työkiireillä ja lupasi tutustua lähetettyyn aineistoon antamalla arvionsa mahd. jutun eteenpäinviemisestä sähköpostilla.

Puhelun aluksi tuttavalleni kerrottiin, että ensimmäisen kirjeen – joka pohjautuisi suurimmaksi osaksi tuttavani itse kirjoittamaan muistioon ja hänen lähettämiinsä dokumentteihin – lähettäminen työnantajalle maksaisi hänelle heti 450 euroa. Tämän lisäksi tuttavani joutuisi jo tässä vaiheessa ottamaan oikeusturvavakuutuksen turvaamaan muita mahdollisesti syntyviä kuluja. Jutun hoitaminen jäi tähän.

Lakimiehen lupaama sähköposti arviosta lähteä etenemään asiassa saapui useita viikkoja myöhemmin, sähköposti oli mennyt aluksi väärään osoitteeseenkin, mutta päätyi toki lopulta tuttavalleni.

Liitossa tilanne on toinen. Jäsenet saavat soittaa niin usein kuin tahtovat, jokaiseen soittopyyntöön pyritään vastaamaan ensi tilassa, jäsenten huolet otetaan tosissaan. Jäsen saa kaiken tämän yhdellä ja samalla jäsenmaksulla. Otamme yhteyttä työnantajaan niin monta kertaa kuin tarve vaatii, käymme heidän kanssaan kirjeenvaihtoa ja neuvottelemme viimeiseen asti jäsenelle mahdollisemman edullisesta sovinnosta. Aika usein sopu myös löytyy.

Lakimiehen tuntilaskutus on satoja euroja, joten jokainen voi tykönään arvuutella, kuinka paljon yhden työsuhdeongelman ajaminen maksaa. Liitto hoitaa tämän ilman eri kuluja, tunteja ei lasketa tai laskuteta. Toki liitostakin otetaan oikeusastekäsittelyjä varten vakuutus.

Eli jos jonkun mielestä Loimaan kassa ja sen tarjoamat palvelut ovat yhtä hyviä kuin ammattiliiton vastaavat, niin hän puhuu kyllä palturia. Tämä juttuni koski vain oikeusturvaa. Päälle tulevat työehtosopimusneuvottelujen hoitaminen, muu edunvalvontaa, koulutus ja urapalvelut, yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Liittoon kannattaa siis kuulua.

Maria Jauhiainen
Insinööriliiton työsuhdelakimies

 

Tekstiä on muokattu 20.10.2014