Insinööri-lehti

Katse pohjoiseen

Maailmanmarkkinoiden muutokset heijastuvat myös pohjan perukoille, ja viime viikolla yksi Pohjois-Suomen teollisuuden puujaloista petti. Stora Enson päätös Veitsiluodon-paperitehtaan sulkemisesta on raskas isku Kemille ja koko Perämerenkaarelle.

Huonosta uutisesta hyviin: Metsä Fibren sellutehdasinvestointi on alkuvuoden positiivisin talousuutinen. Kyseessä on Suomen metsäteollisuuden kaikkien aikojen suurin investointi, 1,6 miljardia euroa. Työpaikoilla mitattuna investointi ei kuitenkaan kompensoi Veitsiluodon tehtaan sulkemisen aiheuttamaa kuoppaa.

Länsi-Pohjan Insinöörien alueella on yksi Euroopan maantieteellisesti mutkattomimmista teollisuusprosesseista. Kemin kaivoksen kromi pitää Tornion terästehtaan, Outokummun, sulatot kuumina.

Yllättäen metsäteollisuuden investointien kokonaissumma jää toiseksi, kun lasketaan yhteen Pohjois-Suomen kaikki rakenteilla olevat ja suunnitellut tuulivoimahankkeet. Oulun Kauppakamarin selvityksen mukaan alueella on rakenteilla tai lähtövalmiina 500 myllyä. Pohjois-Pohjanmaan lakeuksilla ja merialueilla, erityisesti Jokilaaksojen Insinöörien jäseniä lähellä, tarvitaan infraratkaisuja ja rakennustyövoimaa ennen kuin kotimaisuusasteeltaan hyvät rupelit tuottavat energiaa.

Uusissa autoissa on kärppäkaupungissa kehitettyjä iot-sovelluksia.

Sähköä tuottaa tulevaisuudessa myös Fennovoiman Hanhikiven ydinvoimala. Raahen Alueen Insinööreille uusia jäseniä tuovan laitoksen hinta nousee seitsemään miljardiin euroon. Hanke etenee haasteista huolimatta. Tavoitteena on tuupata verkkoon kymmenen prosenttia Suomen sähköstä vuonna 2028.

SSAB Raahen hiilidioksidipäästöt ovat seitsemän prosenttia kaikesta Suomessa ilmaan karkaavasta. Vertailun vuoksi kaikkien maan autojen pakokaasut tekevät noin kymmenen prosenttia. Raahen rautatehtaan historia on täynnä kehittämistä. Nyt haasteeksi on otettu päästöttömään vetypelkistykseen siirtyminen. Tsemppiä vaan SSAB:n prosessinkehittäjäinsinööreille tärkeässä työssään.

Haasteista on jo selvitty Kainuun Insinöörien jäsenten isoimmissa työpaikoissa. Terrafamella menee Talvivaarassa paremmin kuin koskaan. Liuotusprosessi on toiminut viime vuodet suunnitellusti, ja nyt Sotkamoon on valmistumassa akkukemikaalitehdas, joka tuottaa materiaalit jopa miljoonaan sähköautoon.

Tamperelaiset pääsevät tänä vuonna ihastelemaan kainuulaista laatutyötä, kun Otanmäen Škoda Transtechin tehtaan valmistamat tiilenpunaiset raitiovaunut kuljettavat kaupunkilaisia ja turisteja paikasta toiseen.

Ratikat on suunniteltu Oulussa, jossa autoteollisuus on yksi kännykkäajan jälkeisistä painoaloista. Monissa uusissa autoissa on kärppäkaupungissa kehitettyjä iot- eli esineiden internet -sovelluksia. Alueen ict-insinöörit työskentelevätkin nykyään yhden klusterin sijaan useilla aloilla. Oululaista insinööriosaamista on muun muassa pankkipalveluissa. Osuuspankin ja Nordean mobiilituotteet on tehty kaupungissa jo vuosia.

Noin 2,6 miljardia maailman ihmistä käyttää päivittäin Oulussa kehitettyä teknologiaa, sen verran laajalle Nokian tukiasematehtaan ja tuotekehitysyksikön verkot ovat levinneet. Nokian Ruskon tehdas on yhä Oulun Insinöörien ylivoimaisesti yleisin työnantaja sekä Pohjois-Suomen suurin teollisuuslaitos yli 2 500 työntekijällään.

Lapin Insinöörien alueella Rovaniemellä paikalliset tietotekniikkainsinöörit huolehtivat Suomelle erityisen tärkeistä tietojärjestelmistä. Valtori tuottaa valtion ict-järjestelmät.

Korona-aika on vahvistanut ainakin kahta isoa kanadalaista, Lapissa toimivaa yritystä. BRP:n moottorikelkoille on kysyntää. Kullan hinnan nousu puolestaan takaa Agnico Eaglen Kittilän kaivoksen louhinnat. Kaivosala työllistää ihmisiä vahvasti myös Sodankylässä.

Pohjoiseen Suomeen on vuoroin tullut hyviä ja huonoja uutisia. Pohjoisen yrityksissä ja ihmisissä on edelleen elinvoimaa ja energiaa.

Mikko Sormunen
Insinööriliiton alueasiamies