Insinööri-lehti

Berner tykittää tylyimmin

Arvatkaa, mistä työmaalla puhuimme perjantain kahvitunnilla. Aivan oikein, keskustelimme liikenneministeri Anne Bernerin suuresta visiosta suomalaisen liikenne- ja väyläpolitiikan uudistamiseksi. Ymmärtäähän tämän, kyllä meitä ammatti-ihmisinä kiinnostaa, mistä ja kuinka paljon rahaa siltojen ja rumpujen rakentamiseen voi jatkossa kuvitella tulevan.

Keskustelu oli varsin vilkas ja monipolvinen. Vanha Nieminen, jolla meistä on pisin perspektiivi politiikan ihmeelliseen maailmaan, totesi, että Berner taisi esityksellään tehdä yhden sortin Suomen ennätyksen.

– Tuskin koskaan aikaisemmin Suomen poliittisessa historiassa hallituskumppanit ovat irtaantuneet ministerin esityksen takaa yhtä nopeasti kuin eilen tapahtui, Nieminen totesi.

Kukaan ei ollut tällä kertaa Niemisen kanssa eri mieltä, mikä sekin on yhden sortin ennätys.

* * *

Ministeri Bernerin voi myös katsoa keksineen uuden ajan Sammon. Sampo eli kirjokansi lienee tuttu ainakin heille, jotka ovat koulussa saaneet tai joutuneet tutustumaan kansalliseepokseemme Kalevalaan.

Tarustossa Sampo on ihmeellinen, rikkauksia suoltava mylly. Bernerin Sampo on puolestaan systeemi, joka laittaa ajan kanssa eri puolilla maata kaikki maantiet kuntoon, mutta autoilijoiden ei tarvitse maksaa tästä ihmeestä yhtään enemmän kuin tähän saakka.

Juuri tämä asia Sievästä – ja näköjään myös valtiovarainministeri Orpoa – Bernerin uudistuksessa askarruttaa: missä ovat esityksen pihvi ja logiikka, mistä tulee järjestelmään lisäraha, joka laittaa tiet kuntoon tulevaisuudessa.

* * *

Sievästä asia mietityttää jo siitä syystä, että liikenteeltä kerätään veroina ja maksuina neljä, viisi kertaa enemmän rahaa kuin väyliin laitetaan. Eli mikä laulaen tulee, se viheltäen menee: liikenteeltä käytettyjä rahoja on vuosikymmenten ajan käytetty valtion budjetin muihin, sinällään tärkeisiin kohteisiin.

Nyt meille uskotellaan, että jatkossa liikenteeltä ei kerätä yhtään sen enempää, vaikka uusia maksuja tuleekin aika- tai kilometripohjaisten tieliikennemaksujen muodossa. Ministeri lupaa auto- ja polttoaineveron kompensoivan uudet maksut, joku voi jopa voittaakin uudistuksessa. Ja rahasta riittää jopa bisnekseen mukaan tulevien yksityisten toimijoiden voitonjakoon.

Uskokoon ken haluaa. Tässä asiassa ikuista autuutta ei voi uskoville kukaan luvata. Ainakin Sievänen pelkää, että jos tieliikennemaksut tulevat, kyllä niitä uudistuksessa hetkellisesti laskeneita polttoaine- ja muita liikenteen veroja hilataan tulevina vuosina ylöspäin tarpeen mukaan.

Valtio tarvitsee verotuloja nyt ja tulevaisuudessa. Siinä liikenne on maan hallitukselle rahasampo, mutta ei sellainen, kun meille nyt myydään.

* * *

Valtion verotulojen vähyydestä saimme aiheen pohtia seuraavalle saunaillalle sopivaa ajankohtaa. Koska keskustelu hallituksen liikennepolitiikasta jäi pahasti kesken, päätimme pitää yhdistetyn yhteiskuntapoliittisen keskustelutilaisuuden ja saunaillan saman tien.

Siellähän niitä taas syntyy, suuria yhteiskuntapoliittisia visioita ja uudistusten aihioita. Ja valtiolle verotuloja, perinteisin menoin ilman turhanpäiväisiä mullistuksia.